ASKEL NUORUUTEEN : Joensuun kaupungin Nuorisoaseman asiakkuudet ja työskentely asiakaskertomusten näkökulmasta
Kurki, Emma-Kaisa; Ikonen, Tanja (2012)
Kurki, Emma-Kaisa
Ikonen, Tanja
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716782
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tilastoitua tietoa Joensuun kaupungin Nuorisoaseman työskentelystä ja asiakkuuksista. Nuorisoaseman toimintaa tutkittiin neljän eri aihealueen kautta, jotka olivat asiakaskunta, asiakkaaksi tuleminen, asiakkaan kanssa työskentely sekä työskentelyn lopetus ja kesto. Tutkimustulosten tavoitteena on toimia Nuorisoaseman toiminnan arvioinnin ja kehittämisen välineenä sekä selvittää vastaako Nuorisoaseman toiminta sen alkuperäisiä tavoitteita. Opinnäytetyö käsittelee nuoruutta yhteiskunnallisesta näkökulmasta.
Tutkimusotteena oli tilastollinen tutkimus, jonka rinnalla käytettiin myös laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällämme tutkimuslomakkeella Nuorisoaseman asiakkaiden asiakaskertomuksista. Aineisto analysoitiin käyttämällä tilastollista analyysia, jossa käytettiin apuna SPSS-tilastointiohjelmaa.
Tulosten pohjalta voidaan todeta Nuorisoaseman toiminnan vastaavan varhaisella puuttumisella niihin tarpeisiin, joita varten se on perustettu. Nuoret tarvitsevat varhaista tukea etenkin mielenterveyshäiriöihin, jotka olivat yleisin Nuorisoaseman asiakkuuden syy. Kehitettäessä varhaisen puuttumisen palveluja, on otettava huomioon asiakkaiden erilaiset tuen tarpeet ja tätä varten tarvitaan Nuorisoaseman moniammatillista osaamista. Varhaista puuttumista tulisi kohdentaa enemmän myös koulupudokkaisiin ja täysi-ikäisiin nuoriin aikuisiin, joilla riskinä on syrjäytyminen ja palveluverkoston ulkopuolelle jääminen. Nuorisoaseman toimintaa kehitettäessä tarvittaisiin lisää tietoa asiakkaiden omista kokemuksista ja näkemyksistä.
Tutkimusotteena oli tilastollinen tutkimus, jonka rinnalla käytettiin myös laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin tekemällämme tutkimuslomakkeella Nuorisoaseman asiakkaiden asiakaskertomuksista. Aineisto analysoitiin käyttämällä tilastollista analyysia, jossa käytettiin apuna SPSS-tilastointiohjelmaa.
Tulosten pohjalta voidaan todeta Nuorisoaseman toiminnan vastaavan varhaisella puuttumisella niihin tarpeisiin, joita varten se on perustettu. Nuoret tarvitsevat varhaista tukea etenkin mielenterveyshäiriöihin, jotka olivat yleisin Nuorisoaseman asiakkuuden syy. Kehitettäessä varhaisen puuttumisen palveluja, on otettava huomioon asiakkaiden erilaiset tuen tarpeet ja tätä varten tarvitaan Nuorisoaseman moniammatillista osaamista. Varhaista puuttumista tulisi kohdentaa enemmän myös koulupudokkaisiin ja täysi-ikäisiin nuoriin aikuisiin, joilla riskinä on syrjäytyminen ja palveluverkoston ulkopuolelle jääminen. Nuorisoaseman toimintaa kehitettäessä tarvittaisiin lisää tietoa asiakkaiden omista kokemuksista ja näkemyksistä.