Koirakuuntelijat : koira-avusteinen työskentely koulukiusaamiseen puuttumisessa
Lundelin, Merja (2012)
Lundelin, Merja
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716730
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tavoitteena oli tehdä koulukiusaamisprojektista projektisuunnitelma. Hankkeen aloitteentekijänä on Suomen Karva-Kaverit ry. Kehittämistyöni aihe on hyvin ajankohtainen, koska koulukiusaamiseen kiinnitetään huomiota joka koulussa.
Koirakuuntelijat - hankkeessa suunnitellaan eläinavusteiseen työskentelyyn pohjautuvia uusia toimintamalleja, joiden avulla voidaan puuttua kouluympäristöissä tapahtuvaan kiusaamiseen.
Projektin suunnittelussa on ollut mukana monta eri alan asiantuntijaa Asiantuntijoina ovat mm. lastenpsykiatri, eläinavusteinen valmentaja, projektitutkija, projektisuunnittelija, hankesuunnittelija ja professori. Green Care – toiminta on vahvasti linkittynyt kehittämistyöhöni koira-avusteisen toiminnan kautta.
Kehittämistyöni tuloksena on valmis projektisuunnitelma, jonka pohjalta projekti tullaan tekemään. Projekti tulee toteutumaan Turun alueen eri kouluissa. Projekti alkaa syksyllä 2013 kou-lujen alkaessa ja kestää koulun loppuun saakka keväälle 2014.
Kehittämistyön teoreettisessa osuudessa käsitellään koulukiusaamista, eläinavusteista työskentelyä, Green Gare- toimintaa ja projektinsuunnittelua.
Koirakuuntelijat - hankkeessa suunnitellaan eläinavusteiseen työskentelyyn pohjautuvia uusia toimintamalleja, joiden avulla voidaan puuttua kouluympäristöissä tapahtuvaan kiusaamiseen.
Projektin suunnittelussa on ollut mukana monta eri alan asiantuntijaa Asiantuntijoina ovat mm. lastenpsykiatri, eläinavusteinen valmentaja, projektitutkija, projektisuunnittelija, hankesuunnittelija ja professori. Green Care – toiminta on vahvasti linkittynyt kehittämistyöhöni koira-avusteisen toiminnan kautta.
Kehittämistyöni tuloksena on valmis projektisuunnitelma, jonka pohjalta projekti tullaan tekemään. Projekti tulee toteutumaan Turun alueen eri kouluissa. Projekti alkaa syksyllä 2013 kou-lujen alkaessa ja kestää koulun loppuun saakka keväälle 2014.
Kehittämistyön teoreettisessa osuudessa käsitellään koulukiusaamista, eläinavusteista työskentelyä, Green Gare- toimintaa ja projektinsuunnittelua.