Ateriapalveluasiakkaiden ruoka ja ravitsemus : Case: Tulevaisuuden ateriapalvelu ammattilaisten silmin
Veikkola, Anna-Kaisa (2012)
Veikkola, Anna-Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616481
Tiivistelmä
Ateriapalvelusta on muodostunut kiinteä osa ikääntyneiden kokonaishoitoa. Omatoimisuuden säilymisen kannalta ateriapalvelulla on merkittävä osuus ikääntyneen elämässä. Ateriapalvelun avulla on mahdollista ylläpitää ikääntyneen ravitsemustilaa ja myös estää mahdollinen virheravitsemus. (Ikääntyneen ravitsemus ja erityisruokavaliot 2006, 29.)
Työ sai alkunsa elintarviketeollisuuden mielenkiinnosta tulevaisuuden ateriapalveluja kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ateriapalveluiden tulevaisuuden näkymiä ja sen kehityssuuntia. Tulosten avulla elintarviketeollisuus pyrkii ennakoimaan ja kehittämään omaa tuotetarjontaansa julkisten ruokapalvelujen tuottajille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Työssä selvitettiin kuuden ruokapalvelupäällikön kokemusperäistä tietoa ateriapalveluista ja sen kehityksestä. Kysely toteutettiin sähköisesti lomakehaastatteluna lokakuussa 2012.
Tutkimuksen tuloksena arvioidaan ateriapalvelun asiakasmäärien kasvavan jyrkästi ja asiakastarpeiden muuttuvan vaativimmiksi tulevaisuudessa. Ateriapalvelun asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ravinnon suhteen ja haluavat valita ruokansa useammista vaihtoehdoista. Ruokapalvelupäälliköiden mukaan ammattitaitoisen työvoiman saanti kiristyy, koska nuoret eivät ole kiinnostuneita ikääntyneiden palvelujen tuottamisesta. Lisäksi valmiiden komponenttien käyttö lisääntyy työvaiheiden minimoimiseksi. Myös kustannusten nousupaineet koetaan haastaviksi tulevaisuudessa.
Tulevaisuudessa prosessoitujen ruokien määrä kasvaa ja ruoat valmistetaan ikääntyneiden ihmisten tottumusten ja mieltymysten mukaan.
Työ sai alkunsa elintarviketeollisuuden mielenkiinnosta tulevaisuuden ateriapalveluja kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ateriapalveluiden tulevaisuuden näkymiä ja sen kehityssuuntia. Tulosten avulla elintarviketeollisuus pyrkii ennakoimaan ja kehittämään omaa tuotetarjontaansa julkisten ruokapalvelujen tuottajille.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Työssä selvitettiin kuuden ruokapalvelupäällikön kokemusperäistä tietoa ateriapalveluista ja sen kehityksestä. Kysely toteutettiin sähköisesti lomakehaastatteluna lokakuussa 2012.
Tutkimuksen tuloksena arvioidaan ateriapalvelun asiakasmäärien kasvavan jyrkästi ja asiakastarpeiden muuttuvan vaativimmiksi tulevaisuudessa. Ateriapalvelun asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ravinnon suhteen ja haluavat valita ruokansa useammista vaihtoehdoista. Ruokapalvelupäälliköiden mukaan ammattitaitoisen työvoiman saanti kiristyy, koska nuoret eivät ole kiinnostuneita ikääntyneiden palvelujen tuottamisesta. Lisäksi valmiiden komponenttien käyttö lisääntyy työvaiheiden minimoimiseksi. Myös kustannusten nousupaineet koetaan haastaviksi tulevaisuudessa.
Tulevaisuudessa prosessoitujen ruokien määrä kasvaa ja ruoat valmistetaan ikääntyneiden ihmisten tottumusten ja mieltymysten mukaan.