Tuulikaapin kauppaleikki ja nitisevät tuolit : Varhaiskasvatusympäristön kehittäminen Toppelundin päiväkodissa
Harjunkoski, Annukka; Paulin, Kaisa (2012)
Harjunkoski, Annukka
Paulin, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316245
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme varhaiskasvatusympäristön muutoksen Toppelundin päiväkodin yhteisiin käytävä- ja leikkitiloihin. Tarkoituksena oli toteuttaa käytännöllinen ja käyttäjät huomioiva muutos, jotta tilat saataisiin hyödynnettyä mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti. Tekemäämme muutosta arvioimme kolmen eri kriteerin perusteella. Näitä kriteerejä ovat muutosten hyödyllisyys, vaikutukset päiväkodin arkeen sekä tilojen käyttötarkoitusten monipuolisuus.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö. Ennen toteuttamaamme muutosta keräsimme päiväkodin henkilökunnalta mielipiteitä varhaiskasvatusympäristön toimivuudesta sekä sen hyvistä ja huonoista puolista kyselylomakkeiden avulla. Lasten mielipiteitä heidän suosikki- ja inhokkipaikoistaan keräsimme toiminnallisten valokuvaustuokioiden aikana. Opinnäytetyömme arvioinnissa käytimme kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä toteuttamalla neljälle päiväkodin työntekijälle teemahaastattelut ja tekemällä niistä sisällönanalyysin. Haastateltavat valitsimme eliittiotantaa käyttäen.
Opinnäytetyömme keskeiset teemat ovat osallisuus, kestävä kehitys sekä lapsi suhteessa ympäristöönsä, jonka olemme jakaneet vielä esteettisyyden ja turvallisuuden teemoihin. Osallisuus näkyy erityisesti opinnäytetyömme tiedonkeruuvaiheessa, jossa annoimme sekä päiväkodin työntekijöille että lapsille mahdollisuuden kertoa omat mielipiteensä ja ideansa päiväkodin varhaiskasvatusympäristöstä. Tiloja suunnitellessamme huomioimme esteettisyyden tärkeyden ja turvallisuuden vaatimukset erityisesti lasten kannalta, mutta myös päiväkodin työntekijät huomioiden. Kestävän kehityksen ideologia näkyi selvimmin opinnäytetyömme toteutusvaiheessa, jossa päädyimme käyttämään pääosin päiväkodista jo löytyviä materiaaleja.
Opinnäytetyömme jakautui neljään vaiheeseen, joita ovat tiedonkeruu, toteutuksen suunnittelu, konkreettinen muutos varhaiskasvatusympäristöön ja sen arviointi. Tekemämme muutokset yhteisissä käytävä- ja leikkitiloissa otettiin päiväkodissa hyvin vastaan ja niihin oltiin haastattelujen perusteella tyytyväisiä. Myös tavoittelemamme arkiliikunnan sekä tilojen aktiivisen käytön lisääntyminen oli toteutunut. Tällä hetkellä suunnittelemiamme leikkitiloja käytetään kuitenkin lähinnä vapaassa leikissä, vaikka toivoimmekin että tilojen käyttö monipuolistuisi tekemiemme muutosten johdosta.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö. Ennen toteuttamaamme muutosta keräsimme päiväkodin henkilökunnalta mielipiteitä varhaiskasvatusympäristön toimivuudesta sekä sen hyvistä ja huonoista puolista kyselylomakkeiden avulla. Lasten mielipiteitä heidän suosikki- ja inhokkipaikoistaan keräsimme toiminnallisten valokuvaustuokioiden aikana. Opinnäytetyömme arvioinnissa käytimme kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä toteuttamalla neljälle päiväkodin työntekijälle teemahaastattelut ja tekemällä niistä sisällönanalyysin. Haastateltavat valitsimme eliittiotantaa käyttäen.
Opinnäytetyömme keskeiset teemat ovat osallisuus, kestävä kehitys sekä lapsi suhteessa ympäristöönsä, jonka olemme jakaneet vielä esteettisyyden ja turvallisuuden teemoihin. Osallisuus näkyy erityisesti opinnäytetyömme tiedonkeruuvaiheessa, jossa annoimme sekä päiväkodin työntekijöille että lapsille mahdollisuuden kertoa omat mielipiteensä ja ideansa päiväkodin varhaiskasvatusympäristöstä. Tiloja suunnitellessamme huomioimme esteettisyyden tärkeyden ja turvallisuuden vaatimukset erityisesti lasten kannalta, mutta myös päiväkodin työntekijät huomioiden. Kestävän kehityksen ideologia näkyi selvimmin opinnäytetyömme toteutusvaiheessa, jossa päädyimme käyttämään pääosin päiväkodista jo löytyviä materiaaleja.
Opinnäytetyömme jakautui neljään vaiheeseen, joita ovat tiedonkeruu, toteutuksen suunnittelu, konkreettinen muutos varhaiskasvatusympäristöön ja sen arviointi. Tekemämme muutokset yhteisissä käytävä- ja leikkitiloissa otettiin päiväkodissa hyvin vastaan ja niihin oltiin haastattelujen perusteella tyytyväisiä. Myös tavoittelemamme arkiliikunnan sekä tilojen aktiivisen käytön lisääntyminen oli toteutunut. Tällä hetkellä suunnittelemiamme leikkitiloja käytetään kuitenkin lähinnä vapaassa leikissä, vaikka toivoimmekin että tilojen käyttö monipuolistuisi tekemiemme muutosten johdosta.