Sosiokonstruktivistisen ohjauksen merkitys oppisopimusopiskelijan ammatillisessa kehittymisessä
Eerola, Susanna (2012)
Eerola, Susanna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215162
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan sitä, toteutuuko sosiokonstruktiivinen ohjaus Etelä-Kymenlaakson
ammattiopiston oppisopimuskoulutuksessa opiskelevien sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden
työpaikoilla. Jotta sosiokonstruktivistinen ohjaus voi toteutua, edellytyksenä on perehtyneisyys
oppisopimuksella opiskelun erityispiirteisiin. työpaikalla tapahtuvan koulutuksen oppimistavoitteiden
asettamiseen ja arviointiin.
Tutkimustyön tavoitteena on saada selville nykyisin käytössä olevat ohjausmenetelmät ja - resurssit,
etsiä niiden vahvuuksia ja heikkouksia ja selvittää keinoja, joiden avulla opiskelijoiden
oppimisprosessia voi tukea. Tutkimustyön tulosten perusteella kehitetään sosiaali- ja terveysalasta
vastaavan koulutussuunnittelijan työn sisältöä.
Tutkimus on toteutettu kolmena erillisenä kyselynä, joista laajemmat kohdennettiin oppisopimusopiskelijoille
(n=25) ja heidän työnantajilleen (n=23). Suppeampi, ammatillisuuden kehittymistä
koskeva kysely kohdennettiin Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan
opettajille (n=7). Kyselyt toteutettiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Ohjelman avulla on
mahdollista tehdä ja uudelleen lähettää kysely laajoille joukoille sekä tulkita ohjelman keräämiä
vastauksia.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että sosiokonstruktivistinen ohjaus toteutuu kohderyhmän
työpaikoilla. Yllättävänä tuloksena voi pitää sitä, että opiskelijoiden mielestä eniten ammatillisuutta
kehittävä koulutusmuoto ei ollutkaan oppisopimuskoulutus.
ammattiopiston oppisopimuskoulutuksessa opiskelevien sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden
työpaikoilla. Jotta sosiokonstruktivistinen ohjaus voi toteutua, edellytyksenä on perehtyneisyys
oppisopimuksella opiskelun erityispiirteisiin. työpaikalla tapahtuvan koulutuksen oppimistavoitteiden
asettamiseen ja arviointiin.
Tutkimustyön tavoitteena on saada selville nykyisin käytössä olevat ohjausmenetelmät ja - resurssit,
etsiä niiden vahvuuksia ja heikkouksia ja selvittää keinoja, joiden avulla opiskelijoiden
oppimisprosessia voi tukea. Tutkimustyön tulosten perusteella kehitetään sosiaali- ja terveysalasta
vastaavan koulutussuunnittelijan työn sisältöä.
Tutkimus on toteutettu kolmena erillisenä kyselynä, joista laajemmat kohdennettiin oppisopimusopiskelijoille
(n=25) ja heidän työnantajilleen (n=23). Suppeampi, ammatillisuuden kehittymistä
koskeva kysely kohdennettiin Etelä-Kymenlaakson ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan
opettajille (n=7). Kyselyt toteutettiin Webropol-ohjelmaa käyttäen. Ohjelman avulla on
mahdollista tehdä ja uudelleen lähettää kysely laajoille joukoille sekä tulkita ohjelman keräämiä
vastauksia.
Tutkimustuloksista voi päätellä, että sosiokonstruktivistinen ohjaus toteutuu kohderyhmän
työpaikoilla. Yllättävänä tuloksena voi pitää sitä, että opiskelijoiden mielestä eniten ammatillisuutta
kehittävä koulutusmuoto ei ollutkaan oppisopimuskoulutus.