Sosiaalisen median hyöty liiketoiminnalle ja hyödyn mittaaminen : Sosiaalisen median koulutus Lappeenrannan Yrittäjä- ja Liikemiesyhdistys ry:lle
Koskinen, Antti (2012)
Koskinen, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215103
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toimia teoriapohjana yrittäjäyhdistykselle pidetylle sosiaalisen median koulutukselle. Opinnäytetyö toimi myös palvelunkehitystyönä ja markkinointivälineenä tekijän tulevalle yritykselle. Teoriaosiossa käsitellään sosiaalisen median hyödyntämistä liiketoiminnan apuvälineenä markkinoinnin näkökulmasta. Empiriaosio sisältää raportin yrittäjille pidetystä koulutuksesta.
Opinnäytetyön teoriaosio käsittelee sosiaalisen median käsitettä ja erilaisia käyttötapoja markkinoinnissa. Lisäksi teoriassa käsitellään valmiuksia, joita on oltava ennen käytön aloittamista, sekä sähköisen markkinoinnin mittaamista. Empiriaosion raportissa käydään läpi koulutukseen valmistautuminen, sen sisältö ja kulku sekä tilaisuudesta saatu palaute.
Opinnäytetyö on koottu kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä hyödyntämällä. Koulutusmateriaalit sovellettiin teoriassa käsitellyistä asioista. Materiaaleja täydennettiin myös kolmannen osapuolen tutkimustuloksilla ja tekijän oman harkinnan mukaisilla esimerkeillä.
Koulutukseen osallistuneilta saadun palautteen perusteella voidaan päätellä, että koulutukseen oltiin pääasiallisesti tyytyväisiä. Yrittäjille on tärkeää, että so-siaalista mediaa käsitellään käytännönläheisesti esimerkkien avulla. Alueen yrittäjät ovat kiinnostuneet sosiaalisen median käytöstä ja asiantuntijapalvelulle näyttäisi olevan tarvetta.
Opinnäytetyön teoriaosio käsittelee sosiaalisen median käsitettä ja erilaisia käyttötapoja markkinoinnissa. Lisäksi teoriassa käsitellään valmiuksia, joita on oltava ennen käytön aloittamista, sekä sähköisen markkinoinnin mittaamista. Empiriaosion raportissa käydään läpi koulutukseen valmistautuminen, sen sisältö ja kulku sekä tilaisuudesta saatu palaute.
Opinnäytetyö on koottu kirjallisuutta ja sähköisiä lähteitä hyödyntämällä. Koulutusmateriaalit sovellettiin teoriassa käsitellyistä asioista. Materiaaleja täydennettiin myös kolmannen osapuolen tutkimustuloksilla ja tekijän oman harkinnan mukaisilla esimerkeillä.
Koulutukseen osallistuneilta saadun palautteen perusteella voidaan päätellä, että koulutukseen oltiin pääasiallisesti tyytyväisiä. Yrittäjille on tärkeää, että so-siaalista mediaa käsitellään käytännönläheisesti esimerkkien avulla. Alueen yrittäjät ovat kiinnostuneet sosiaalisen median käytöstä ja asiantuntijapalvelulle näyttäisi olevan tarvetta.