Tapahtuman digitaalinen markkinointi nyt! : case: Classic Motorshow
Kuha, Sanna; Rajala, Jenni (2012)
Kuha, Sanna
Rajala, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110815015
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena on selvittää miten digitaalisin markkinointiviestinnän keinoin tavoitamme tapahtuman potentiaaliset kävijät. Selvitämme digitaalisen markkinoinnin keinoja Classic Motorshow-tapahtuman kautta eli etsimme tehokkaita ja uusia keinoja, jotka soveltuvat parhaiten erikoistapahtuman käyttöön. Työmme toimeksiantajana toimii RLO Events Oy, joka järjestää vuosittain Classic Motorshow -tapahtuman Lahdessa.
Tutkimusaineistona käytämme tapahtumassa keräämiämme tapahtuman kävijäkyselyn tuloksia, joissa asiakastyytyväisyyden lisäksi selvitimme tapahtuman markkinoinnin tilaa. Tämän lisäksi teimme kyselyn digitaalisesta markkinoinnista, jonka lähetimme sähköpostitse tapahtumanjärjestämisen ammattilaisille.
Kävijäkyselyssämme käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu tapahtui lomakehaastatteluina tapahtumaviikonloppuna toukokuussa 2012. Sähköpostihaastattelu tapahtumanjärjestämisen ammattilaisille toteutettiin kvalitatiivisin tutkimuskeinoin ja se toteutettiin kesän 2012 aikana.
Opinnäytetyömme selvityksen mukaan digitaalinen markkinointi kasvaa ja kehittyy koko ajan, ja uusia menetelmiä kehitetään jatkuvasti. Kävijäkyselyn tulosten perusteella huomasimme, että digitaalinen markkinointi ei ole syrjäyttänyt perinteistä markkinointia, vaan se on tullut rinnalle täydentämään sitä. Classic Motorshow – tapahtumassa kävijöitä oli kaikista ikäluokista, jolloin digitaalista markkinointia ei voida käyttää ainoana markkinointikeinona. Vanhemmat ikäluokat eivät koe sitä mielekkääksi, koska se ei välttämättä ole heille tuttu markkinointikanava. Tapahtumanjärjestämisen ammattilaiset suosivat digitaalista markkinointia selkeän kohdennettavuuden, kustannustehokkuuden, nopeuden, sekä sen helpon tuloksien seuraamisen vuoksi.
Tutkimusaineistona käytämme tapahtumassa keräämiämme tapahtuman kävijäkyselyn tuloksia, joissa asiakastyytyväisyyden lisäksi selvitimme tapahtuman markkinoinnin tilaa. Tämän lisäksi teimme kyselyn digitaalisesta markkinoinnista, jonka lähetimme sähköpostitse tapahtumanjärjestämisen ammattilaisille.
Kävijäkyselyssämme käytimme kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineiston keruu tapahtui lomakehaastatteluina tapahtumaviikonloppuna toukokuussa 2012. Sähköpostihaastattelu tapahtumanjärjestämisen ammattilaisille toteutettiin kvalitatiivisin tutkimuskeinoin ja se toteutettiin kesän 2012 aikana.
Opinnäytetyömme selvityksen mukaan digitaalinen markkinointi kasvaa ja kehittyy koko ajan, ja uusia menetelmiä kehitetään jatkuvasti. Kävijäkyselyn tulosten perusteella huomasimme, että digitaalinen markkinointi ei ole syrjäyttänyt perinteistä markkinointia, vaan se on tullut rinnalle täydentämään sitä. Classic Motorshow – tapahtumassa kävijöitä oli kaikista ikäluokista, jolloin digitaalista markkinointia ei voida käyttää ainoana markkinointikeinona. Vanhemmat ikäluokat eivät koe sitä mielekkääksi, koska se ei välttämättä ole heille tuttu markkinointikanava. Tapahtumanjärjestämisen ammattilaiset suosivat digitaalista markkinointia selkeän kohdennettavuuden, kustannustehokkuuden, nopeuden, sekä sen helpon tuloksien seuraamisen vuoksi.