"Olemme luomassa jotain uutta yhteistä" : kasvatusyhteisön kokemuksia yhteisöllisyydestä
Salo, Paula; Ahokallio, Sanna (2012)
Salo, Paula
Ahokallio, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110715007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110715007
Tiivistelmä
Päivähoitolaki antaa kasvatusyhteisölle suunnan työn tekemiseen. Päivähoidon tulee omalta osaltaan vastata lapsen hyvästä kasvuympäristöstä ja turvallisista, sekä pysyvistä ihmissuhteista. Lain toteutumiseksi kasvatushenkilöstön työhyvinvointi ja työssä viihtyminen ovat välttämättömiä. Yhteisöllinen ajattelu on tie työhyvinvointiin. Yhteisöllisyyden syntymistä edesauttavat yhteiset toimintatavat ja arvot, työyhteisötaidot ja vuorovaikutustaidot.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työyhteisön jäsenten yhteisöllisyyden kokemuksia, sekä uuden työyhteisön yhteisöllisyyden erityispiirteitä yhteistyö päiväkodissa. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa työyhteisöstä.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin narratiivisella eli kerronnallisella menetelmällä. Tutkittavat tuottivat kertomuksen omasta yhteisöllisyyden kokemuksestaan. Myös analyysi oli narratiivinen, tutkittavien kertomuksista koottiin yhteisöllisyyden kokemusten ydintarina.
Tulokset jakautuivat neljään yläkategoriaan: työyhteisön kehittäminen, vuorovaikutustaidot, työyhteisön toimintatavat- ja arvot, sekä kuormittavat tekijät. Analyysi oli teoriasidonnainen, joten etsittiin teoriapohjan ja tulosten yhteneväisyyksiä.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä tutkitun yhteisön olevan hyvällä tiellä kohti yhteisöllisyyttä. Yhteisöstä löytyy paljon hyviä vuorovaikutustaitoja ja kehittymis halukkuutta. Työyhteisö on ilmeisen tietoinen yhteisöllisyyttä edistävistä tekijöistä, mutta yhteisöllinen työtapa on vielä alussa. Johtaja luo mahdollisuuden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen työpaikalla. Johtajuuden merkitystä työyhteisö oli pohtinut hyvin vähän. Aineistosta voisi päätellä yhteisön tietävän mitä yhteisöllisyys on, mutta keinoja sen saavuttamiseen täytyy työstää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työyhteisön jäsenten yhteisöllisyyden kokemuksia, sekä uuden työyhteisön yhteisöllisyyden erityispiirteitä yhteistyö päiväkodissa. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa työyhteisöstä.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin narratiivisella eli kerronnallisella menetelmällä. Tutkittavat tuottivat kertomuksen omasta yhteisöllisyyden kokemuksestaan. Myös analyysi oli narratiivinen, tutkittavien kertomuksista koottiin yhteisöllisyyden kokemusten ydintarina.
Tulokset jakautuivat neljään yläkategoriaan: työyhteisön kehittäminen, vuorovaikutustaidot, työyhteisön toimintatavat- ja arvot, sekä kuormittavat tekijät. Analyysi oli teoriasidonnainen, joten etsittiin teoriapohjan ja tulosten yhteneväisyyksiä.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä tutkitun yhteisön olevan hyvällä tiellä kohti yhteisöllisyyttä. Yhteisöstä löytyy paljon hyviä vuorovaikutustaitoja ja kehittymis halukkuutta. Työyhteisö on ilmeisen tietoinen yhteisöllisyyttä edistävistä tekijöistä, mutta yhteisöllinen työtapa on vielä alussa. Johtaja luo mahdollisuuden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen työpaikalla. Johtajuuden merkitystä työyhteisö oli pohtinut hyvin vähän. Aineistosta voisi päätellä yhteisön tietävän mitä yhteisöllisyys on, mutta keinoja sen saavuttamiseen täytyy työstää.