Toiminnanohjausjärjestelmän kehittäminen korjaamolle : JJ-Konehuolto
Salo, Jarkko (2012)
Salo, Jarkko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101614461
Tiivistelmä
Työn päätarkoituksena oli suunnitella traktorikorjaamo JJ-konehuollolle toiminnoiltaan sopiva toiminnanohjausohjelmisto, jolla pystyisi hallinnoimaan kaikkia tarvittavia korjaamontoimintoja, ajanvaraamisesta laskuttamiseen. Tavoitteena oli laskutusprosessin nopeuttaminen niin, että asiakas saisi laskun ennen kun korjaamo saa laskun varaosatoimittajalta. Laskun muodostamiseen haluttiin parannusta automatisoimalla prosessi.
Opinnäytetyöhön on kirjoitettu teoriaa korjaamo-, talous-, ja varastohallinnasta. Lisänä hieman prosessiajattelun perusteita, jonka avulla löytyi ajatuksia miten toimintaa tulisi rakentaa toiminnanohjausohjelman kannalta. Teoriaosion avulla luotiin muutamia ideoita korjaamoa varten sekä ominaisuuksia itse toiminnanohjausohjelmiston valintaa silmälläpitäen. Kehitys ideoina syntyi kotisivuille suuntautuva järjestelmä, jossa asiakas voisi tehdä tilauksia ja seurata tilaustaan. Toisena oli aikaluettelon suunnitteleminen, jonka avulla helpotettaisiin töiden sovittamista ajanvarauskalenteriin. Epäkohtina havaittiin, ettei kaikkia korjaamon toimintoja ole mietitty loppuun. Tiedon kirjaaminen sen alkulähteiltä ja kaikkien tarvittavien tietojen kirjaamisen hyödyntäminen toiminnassa oli vajavaista. Tällöin yrityksen laskutusprosessin tehokkuus oli kärsinyt.
Tuloksena syntyi parannusehdotuksia toimintaan ja ominaisuusluettelo ohjelmistolle, jonka perusteella ohjelmistovertailuun päätyi kolme toiminnanohjausjärjestelmää. Prosessiajattelun kautta syntyneistä ajatuksista syntyi ehdotelmia toiminnan parantamisesta ja millaista tietoa kannattasi kerätä ja miten sitä tulisi käyttää toiminnanohjausjärjestelmässä tehostaakseen koko tilaus-toimitusketjua. Tilaus-toimitusketjun tiedonkulkua kehittämällä yrityksen toiminta nopeutuu ja samalla laskutusprosessikin nopeutuu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli osaltaan myös herätellä yritysjohtoa uudella ajattelutavalla, tarkastelemaan toimintaa kriittisemmin ja pyrkimään jatkuvaan parantamiseen.
Opinnäytetyöhön on kirjoitettu teoriaa korjaamo-, talous-, ja varastohallinnasta. Lisänä hieman prosessiajattelun perusteita, jonka avulla löytyi ajatuksia miten toimintaa tulisi rakentaa toiminnanohjausohjelman kannalta. Teoriaosion avulla luotiin muutamia ideoita korjaamoa varten sekä ominaisuuksia itse toiminnanohjausohjelmiston valintaa silmälläpitäen. Kehitys ideoina syntyi kotisivuille suuntautuva järjestelmä, jossa asiakas voisi tehdä tilauksia ja seurata tilaustaan. Toisena oli aikaluettelon suunnitteleminen, jonka avulla helpotettaisiin töiden sovittamista ajanvarauskalenteriin. Epäkohtina havaittiin, ettei kaikkia korjaamon toimintoja ole mietitty loppuun. Tiedon kirjaaminen sen alkulähteiltä ja kaikkien tarvittavien tietojen kirjaamisen hyödyntäminen toiminnassa oli vajavaista. Tällöin yrityksen laskutusprosessin tehokkuus oli kärsinyt.
Tuloksena syntyi parannusehdotuksia toimintaan ja ominaisuusluettelo ohjelmistolle, jonka perusteella ohjelmistovertailuun päätyi kolme toiminnanohjausjärjestelmää. Prosessiajattelun kautta syntyneistä ajatuksista syntyi ehdotelmia toiminnan parantamisesta ja millaista tietoa kannattasi kerätä ja miten sitä tulisi käyttää toiminnanohjausjärjestelmässä tehostaakseen koko tilaus-toimitusketjua. Tilaus-toimitusketjun tiedonkulkua kehittämällä yrityksen toiminta nopeutuu ja samalla laskutusprosessikin nopeutuu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli osaltaan myös herätellä yritysjohtoa uudella ajattelutavalla, tarkastelemaan toimintaa kriittisemmin ja pyrkimään jatkuvaan parantamiseen.