Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta Diakonia-ammattikorkeakoulussa
Ojala, Anna-Riikka (2012)
Ojala, Anna-Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114047
Tiivistelmä
Ojala, Anna-Riikka. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta Diakonia-ammattikorkeakoulussa. Helsinki, syksy 2012, 61 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun, Helsingin yksikön maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden hyvinvointia edistäviä ja kuormittavia tekijöitä opiskelu- ja harjoittelupaikoilla. Aihe on ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita on paljon eri oppilaitoksissa. Tutkimus pyrkii kuvailemaan Diakin maahanmuuttajaopiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia sekä kehittämisideoita opiskelun helpottamiseksi.
Tutkimuskysymykset olivat 1) Mitkä tekijät vaikuttavat maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden hyvinvointiin ja jaksamiseen opinnoissaan ja harjoitteluissa Diak Helsingissä? 2) Kuinka toimintaa voisi kehittää, jotta opiskelu ja harjoittelu sujuisivat paremmin?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää maahanmuuttajataustaista opiskelijaa, jolla on takanaan useampi harjoittelu ja opintokokonaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2012. Haastattelu analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella tärkeitä hyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat orientoivat opinnot, koulun henkilökunnan tuki ja läheisten tuki. Kuormittavia tekijöitä olivat vaikeudet ryhmätyötilanteissa, kielivaikeudet ja identiteettiongelmat sekä rasismi ja syrjiminen. Haastateltavat toivoivat erityisesti tasa-arvoista kohtelua opiskelijana sekä ystävyyttä ja toimintaan mukaan ottamista kantasuomalaisilta opiskelijoilta.
Asiasanat: Maahanmuuttajat, opiskelu, työharjoittelu, kokemukset, Diakonia-ammattikorkeakoulu, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun, Helsingin yksikön maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden hyvinvointia edistäviä ja kuormittavia tekijöitä opiskelu- ja harjoittelupaikoilla. Aihe on ajankohtainen, sillä maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita on paljon eri oppilaitoksissa. Tutkimus pyrkii kuvailemaan Diakin maahanmuuttajaopiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia sekä kehittämisideoita opiskelun helpottamiseksi.
Tutkimuskysymykset olivat 1) Mitkä tekijät vaikuttavat maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden hyvinvointiin ja jaksamiseen opinnoissaan ja harjoitteluissa Diak Helsingissä? 2) Kuinka toimintaa voisi kehittää, jotta opiskelu ja harjoittelu sujuisivat paremmin?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää maahanmuuttajataustaista opiskelijaa, jolla on takanaan useampi harjoittelu ja opintokokonaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2012. Haastattelu analysoitiin käyttämällä teemoittelua.
Tutkimuksen perusteella tärkeitä hyvinvointia edistäviä tekijöitä olivat orientoivat opinnot, koulun henkilökunnan tuki ja läheisten tuki. Kuormittavia tekijöitä olivat vaikeudet ryhmätyötilanteissa, kielivaikeudet ja identiteettiongelmat sekä rasismi ja syrjiminen. Haastateltavat toivoivat erityisesti tasa-arvoista kohtelua opiskelijana sekä ystävyyttä ja toimintaan mukaan ottamista kantasuomalaisilta opiskelijoilta.
Asiasanat: Maahanmuuttajat, opiskelu, työharjoittelu, kokemukset, Diakonia-ammattikorkeakoulu, kvalitatiivinen tutkimus