Mielipidekysely henkilöstölle Sissi-intranetista : Case: Fujitsu Finland Oy
Päivinen, Anu (2012)
Päivinen, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114034
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää intranetin käyttöä henkilöstön näkökulmasta. Opinnäytetyön case-yritys on Fujitsu Finland Oy.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kehitysehdotuksia case-yrityksen Sissi-intranettiin, jotta se palvelisi entistä paremmin yrityksen työntekijöitä arjen työssä. Lisäksi tavoitteena on selvittää, kuinka Sissi-intranet tukee tällä hetkellä työntekijöitä työn teossa sekä löytää keinoja, joilla case-yrityksen henkilöstö saadaan mukaan vuorovaikutukseen Sississä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on luotu perusta empiriaosuudelle alan julkaisuja hyödyntäen. Teoriaosuudessa tarkastellaan intranettia yritysten viestintäkanavana työskentelyn tukena sekä vuorovaikutuksen hyötyjä intranetissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös käyttöliittymän suunnittelun ja intranetin visuaalisen ilmeen merkitystä intranetin hyödyntämiseen henkilöstön näkökulmasta.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan henkilöstön mielipiteitä ja käyttökokemuksia intranetista sekä heidän mielipiteitään vuorovaikutteisuudesta case-yrityksen intranetista. Empiirisen osuuden mielipidekysely on suoritettu kvantitatiivisena tutkimuksena toukokuussa 2012.
Mielipidekysely toteutettiin sähköpostikyselynä case-yrityksen henkilöstölle. Kyselyn ulkopuolelle rajattiin Fujitsu Finland Oy:n kaksi tytäryhtiötä, sillä jo yksistään Fujitsu Finland Oy:ssä henkilökuntaa on 2 340. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksesta ilmeni, että Fujitsu Finland Oy:n henkilöstö saa parhaiten yrityksen sisäiset uutiset ja tiedotukset Sissi-intranetista. Mielipidekyselyn vastausten perusteella case-yrityksen henkilöstö toivoo Sissiin päivitystä hakutoimintoihin, uutisointiin, tiedon karsimiseen, vuorovaikutukseen sekä visuaaliseen ilmeeseen.
Tutkimuksen tavoitteena on löytää kehitysehdotuksia case-yrityksen Sissi-intranettiin, jotta se palvelisi entistä paremmin yrityksen työntekijöitä arjen työssä. Lisäksi tavoitteena on selvittää, kuinka Sissi-intranet tukee tällä hetkellä työntekijöitä työn teossa sekä löytää keinoja, joilla case-yrityksen henkilöstö saadaan mukaan vuorovaikutukseen Sississä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on luotu perusta empiriaosuudelle alan julkaisuja hyödyntäen. Teoriaosuudessa tarkastellaan intranettia yritysten viestintäkanavana työskentelyn tukena sekä vuorovaikutuksen hyötyjä intranetissa. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös käyttöliittymän suunnittelun ja intranetin visuaalisen ilmeen merkitystä intranetin hyödyntämiseen henkilöstön näkökulmasta.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan henkilöstön mielipiteitä ja käyttökokemuksia intranetista sekä heidän mielipiteitään vuorovaikutteisuudesta case-yrityksen intranetista. Empiirisen osuuden mielipidekysely on suoritettu kvantitatiivisena tutkimuksena toukokuussa 2012.
Mielipidekysely toteutettiin sähköpostikyselynä case-yrityksen henkilöstölle. Kyselyn ulkopuolelle rajattiin Fujitsu Finland Oy:n kaksi tytäryhtiötä, sillä jo yksistään Fujitsu Finland Oy:ssä henkilökuntaa on 2 340. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksesta ilmeni, että Fujitsu Finland Oy:n henkilöstö saa parhaiten yrityksen sisäiset uutiset ja tiedotukset Sissi-intranetista. Mielipidekyselyn vastausten perusteella case-yrityksen henkilöstö toivoo Sissiin päivitystä hakutoimintoihin, uutisointiin, tiedon karsimiseen, vuorovaikutukseen sekä visuaaliseen ilmeeseen.