Ylästön 6.-luokkalaisten vanhempien ajatuksia ja tuen tarpeita siirtymässä alakoulusta yläkouluun
Doktar, Katja; Jääskeläinen, Sari (2012)
Doktar, Katja
Jääskeläinen, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100114028
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Doktar, Katja & Jääskeläinen, Sari. Ylästön 6.-luokkalaisten vanhempien ajatuksia ja tuen tarpeita siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Helsinki, syksy 2012, 60 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, ter-veydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Siirtymä kuvaa yksilön elämänvaiheesta toiseen siirtymistä. Siihen liittyvät olennaisesti muutos, kasvu ja tasapainottomuus. Opinnäytetyössä tarkasteltiin siirtymää alakoulusta yläkouluun, jolloin lapsi kokee samanaikaisesti kehitysvaiheeseen liittyvän sisäisen siir-tymän lapsuudesta nuoruuteen ja ulkoisen siirtymän alakoulusta yläkouluun. Lapsen alkava murrosikä ja uuden yläkoulun mukanaan tuomat muutokset saattavat vaikuttaa vanhempien ja lapsen väliseen suhteeseen horjuttaen sitä ja siten lisätä vanhemmuuden haasteita.
Tutkimus on luonteeltaan pääasiallisesti laadullinen ja se käsittelee siirtymävaihetta Ylästön alakoulun 6.-luokkalaisten vanhempien näkökulmasta. Tietoa heidän ajatuksis-taan tässä muutosvaiheessa sekä vanhemmuuden nykypäivän haasteista ja onnistumisista kerättiin kyselytutkimuksen avulla keväällä 2012. Tavoitteena oli selvittää vanhem-muuden tuen tarpeita siirtymävaiheessa. Lisäksi työssä pohdittiin kouluterveydenhoita-jan roolia vanhemmuuden tukijana sekä kodin ja koulun yhteistyön edistäjänä siirty-mässä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vanhempien suhtautumisessa siirtymävaiheeseen oli tunnistettavissa kolme toisistaan poikkeavaa tapaa, jotka olivat myönteinen, neutraali ja epäröivä. Vanhemmuuden sujumiseen vaikuttavia asioita tuloksissa nousi ensisijaisesti toimiva keskusteluyhteys lapsen kanssa, kun taas puolestaan haasteellisimmaksi koettiin nuoren alkava murrosikä ja siihen liittyvät muutokset. Tuen muodoista vanhemmat kai-pasivat erityisesti vertaistukea muilta vanhemmilta ja arviointitukea uudesta yläkoulusta.
Yhteenvetona tutkimustuloksista voidaan todeta, että 6.-luokkalaisten vanhemmat ko-kevat siirtymän alakoulusta yläkouluun perheen elämänkaareen kuuluvana luonnollisena asiana eikä sitä koettu erityisen mullistavana tapahtumana. Vanhemmilla, jotka kokivat tarvitsevansa eniten tukea siirtymävaiheessa, oli jo jokin olemassa oleva lapseen tai perheen elämäntilanteeseen liittyvä erityistuen tarve.
Asiasanat: Siirtymävaihe, alakoulu, yläkoulu, vanhemmuus, tukeminen, murrosikä, kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajat
Doktar, Katja & Jääskeläinen, Sari. Ylästön 6.-luokkalaisten vanhempien ajatuksia ja tuen tarpeita siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Helsinki, syksy 2012, 60 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak etelä Helsinki. Hoitotyön koulutusohjelma, ter-veydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, terveydenhoitaja (AMK).
Siirtymä kuvaa yksilön elämänvaiheesta toiseen siirtymistä. Siihen liittyvät olennaisesti muutos, kasvu ja tasapainottomuus. Opinnäytetyössä tarkasteltiin siirtymää alakoulusta yläkouluun, jolloin lapsi kokee samanaikaisesti kehitysvaiheeseen liittyvän sisäisen siir-tymän lapsuudesta nuoruuteen ja ulkoisen siirtymän alakoulusta yläkouluun. Lapsen alkava murrosikä ja uuden yläkoulun mukanaan tuomat muutokset saattavat vaikuttaa vanhempien ja lapsen väliseen suhteeseen horjuttaen sitä ja siten lisätä vanhemmuuden haasteita.
Tutkimus on luonteeltaan pääasiallisesti laadullinen ja se käsittelee siirtymävaihetta Ylästön alakoulun 6.-luokkalaisten vanhempien näkökulmasta. Tietoa heidän ajatuksis-taan tässä muutosvaiheessa sekä vanhemmuuden nykypäivän haasteista ja onnistumisista kerättiin kyselytutkimuksen avulla keväällä 2012. Tavoitteena oli selvittää vanhem-muuden tuen tarpeita siirtymävaiheessa. Lisäksi työssä pohdittiin kouluterveydenhoita-jan roolia vanhemmuuden tukijana sekä kodin ja koulun yhteistyön edistäjänä siirty-mässä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vanhempien suhtautumisessa siirtymävaiheeseen oli tunnistettavissa kolme toisistaan poikkeavaa tapaa, jotka olivat myönteinen, neutraali ja epäröivä. Vanhemmuuden sujumiseen vaikuttavia asioita tuloksissa nousi ensisijaisesti toimiva keskusteluyhteys lapsen kanssa, kun taas puolestaan haasteellisimmaksi koettiin nuoren alkava murrosikä ja siihen liittyvät muutokset. Tuen muodoista vanhemmat kai-pasivat erityisesti vertaistukea muilta vanhemmilta ja arviointitukea uudesta yläkoulusta.
Yhteenvetona tutkimustuloksista voidaan todeta, että 6.-luokkalaisten vanhemmat ko-kevat siirtymän alakoulusta yläkouluun perheen elämänkaareen kuuluvana luonnollisena asiana eikä sitä koettu erityisen mullistavana tapahtumana. Vanhemmilla, jotka kokivat tarvitsevansa eniten tukea siirtymävaiheessa, oli jo jokin olemassa oleva lapseen tai perheen elämäntilanteeseen liittyvä erityistuen tarve.
Asiasanat: Siirtymävaihe, alakoulu, yläkoulu, vanhemmuus, tukeminen, murrosikä, kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajat