Jumalanpalvelus pyhäkoulussa : Pyhäkoulusuunnitelmia yhteisestä ripistä ja kiitoksesta
Isoranta, Noora (2012)
Isoranta, Noora
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093014005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093014005
Tiivistelmä
Isoranta, Noora.
Jumalanpalvelusta pyhäkoulussa – Pyhäkoulusuunnitelmia yhteisestä ripistä ja kiitoksesta. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2012, 68 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa neljä erilaista pyhäkoulusuunnitelmaa liittyen messun teemoihin ja kokeilla niitä pyhäkouluryhmille käytännössä. Suunnitelmat luotiin Seurakuntien Lapsityön Keskuksen pyynnöstä. Käytännön toteutus tehtiin kahdessa vantaalaisessa pyhäkoulussa ja yksi kerta lapsille suunnatussa messussa. Yhtensä pyhäkoulukertoja kertyi neljä. Pyhäkoulusuunnitelmat käsittelivät synnintunnustusta, Kyrietä, Gloriaa sekä kolminaisuusvirttä.
Aineisto koostui havainnoista ja kerätystä palautteesta. Pyhäkoulut toteutettiin huhti-toukokuussa 2012. Aineiston tarkoituksena oli antaa kuva suunnitelmien toimivuudesta käytännössä. Suunnitelmista kirjoitettiin käytännön toteutuksen jälkeen lopulliset versiot, jotka lähetettiin Seurakuntien Lapsityön Keskukselle Pyhäkoululehteä varten. Lopullisen version tavoitteena oli yleisluontoinen ja ymmärrettävä suunnitelma, joka olisi helppo toteuttaa missä vain pyhäkoulussa.
Käytännön toteutuksen perusteella suunnitelmat olivat pääosin toimivia ja kohderyhmälleen sopivia. Pyhäkouluun osallistuneet lapset olivat kertojen aikana sisäistäneet asioita, joista pyhäkoulussa oli puhuttu. Pyhäkouluohjaajien mielestä suunnitelmat sopivat pyhäkouluikäisille ja olivat tarpeeksi konkreettisia.
Pyhäkoulunohjaajat ovat usein päätyössä muualla, eikä heillä ole aikaa itse luoda suunnitelmia. Jumalanpalvelukseen liittyvät suunnitelmat tuovat jumalan- palveluksen lähemmäs lasta ja hänen kielelleen. Pyhäkoulun yhtenä tarkoi- tuksena on olla lasten jumalanpalvelus, joten suunnitelmat tukevat myös tätä näkökulmaa.
Jumalanpalvelusta pyhäkoulussa – Pyhäkoulusuunnitelmia yhteisestä ripistä ja kiitoksesta. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2012, 68 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa neljä erilaista pyhäkoulusuunnitelmaa liittyen messun teemoihin ja kokeilla niitä pyhäkouluryhmille käytännössä. Suunnitelmat luotiin Seurakuntien Lapsityön Keskuksen pyynnöstä. Käytännön toteutus tehtiin kahdessa vantaalaisessa pyhäkoulussa ja yksi kerta lapsille suunnatussa messussa. Yhtensä pyhäkoulukertoja kertyi neljä. Pyhäkoulusuunnitelmat käsittelivät synnintunnustusta, Kyrietä, Gloriaa sekä kolminaisuusvirttä.
Aineisto koostui havainnoista ja kerätystä palautteesta. Pyhäkoulut toteutettiin huhti-toukokuussa 2012. Aineiston tarkoituksena oli antaa kuva suunnitelmien toimivuudesta käytännössä. Suunnitelmista kirjoitettiin käytännön toteutuksen jälkeen lopulliset versiot, jotka lähetettiin Seurakuntien Lapsityön Keskukselle Pyhäkoululehteä varten. Lopullisen version tavoitteena oli yleisluontoinen ja ymmärrettävä suunnitelma, joka olisi helppo toteuttaa missä vain pyhäkoulussa.
Käytännön toteutuksen perusteella suunnitelmat olivat pääosin toimivia ja kohderyhmälleen sopivia. Pyhäkouluun osallistuneet lapset olivat kertojen aikana sisäistäneet asioita, joista pyhäkoulussa oli puhuttu. Pyhäkouluohjaajien mielestä suunnitelmat sopivat pyhäkouluikäisille ja olivat tarpeeksi konkreettisia.
Pyhäkoulunohjaajat ovat usein päätyössä muualla, eikä heillä ole aikaa itse luoda suunnitelmia. Jumalanpalvelukseen liittyvät suunnitelmat tuovat jumalan- palveluksen lähemmäs lasta ja hänen kielelleen. Pyhäkoulun yhtenä tarkoi- tuksena on olla lasten jumalanpalvelus, joten suunnitelmat tukevat myös tätä näkökulmaa.