Lisää potkua! Liikuntakasvatuksen kehittäminen toiminnallisin keinoin yhteistyöpäiväkodissa
Eerola, Maija (2012)
Eerola, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092913988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092913988
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö keskittyy liikuntakasvatukseen osana varhaiskasvatusta. Työn tarkoitus on kehittää yhteistyöpäiväkodin liikuntakasvatusta sekä työntekijöille suunnatun materiaalin avulla varmistaa sen monimuotoisuus ja säännöllisyys jatkossa. Lähtökohta opinnäytetyölle on nykyinen lasten ja nuorten liikkumisen huolestuttava tila. Huonokuntoisia lapsia on enemmän, kuin koskaan ennen ruutuajan valloittaessa aikaa ulkoilulta ja vapaalta leikiltä. Tavoitteena on luoda kohdepäiväkodin asiakkaille, lapsille, mahdollisimman monipuolinen ja positiivinen kuva liikunnasta ja näin myötävaikuttaa siihen, että liikunnasta tulee osa heidän päivittäistä elämäänsä.
Yhteistyöpäiväkotina toimi helsinkiläinen, pieni, yksityinen päiväkoti. Opinnäytetyön toiminnallisen vaiheen aikana työskentelin päiväkodissa itse. Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: kymmeneen lapsille suunnattuun liikuntatuokioon 6-viikkoisen toimintajakson aikana sekä toimintajakson pohjalta tuotettuun monipuolisen liikuntakasvatuksen toteuttamista helpottavaan materiaaliin. Toimintajaksolle osallistuivat päiväkodin kaikki 18 2–5-vuotiasta lasta. Sisällöiltään toimintakerrat olivat monipuolisia ja kantavana ajatuksena oli liikunnan ilon välittäminen lapsille. Miljöinä liikuntatuokioille toimivat päiväkodin sali, piha, metsäpuisto ja koulun liikuntasali. Ohjatussa toiminnassa korostuivat liikuntaleikit ja tarkoituksena oli tarjota lapsille kipinä myös omiin keskinäisiin liikuntaleikkeihin pihaleikkiperinteen hengessä. Työntekijöille suunnattu materiaali toteutettiin heidän toiveidensa mukaisesti niin, että sitä olisi mahdollisimman vaivaton käyttää arjessa. Tuotokseksi valmistuivat liikuntaleikkikortit ja tiivismuotoinen opas, joka sisältää varhaiskasvatuksen ammattilaiselle tarkoitettua liikuntatietoutta ja herättelee kasvattajaa kehittämään omia ohjaustaitojaan.
Arviointimenetelminä tässä opinnäytetyössä toimivat itsearviointi ja henkilökunnalta sekä lapsilta saatu palaute. Itsearvioinnin apuna toimivat valokuvat sekä jatkuvassa käytössä ollut projektipäiväkirja. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityin lasten liikunnan nykytilaan, varhaiskasvatuksen liikuntaa sääteleviin suosituksiin, 2–5-vuotiaiden lasten motoriseen kehitykseen sekä monenlaisiin tapoihin hyödyntää liikuntaa osana varhaiskasvatusta.
Yhteistyöpäiväkotina toimi helsinkiläinen, pieni, yksityinen päiväkoti. Opinnäytetyön toiminnallisen vaiheen aikana työskentelin päiväkodissa itse. Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan: kymmeneen lapsille suunnattuun liikuntatuokioon 6-viikkoisen toimintajakson aikana sekä toimintajakson pohjalta tuotettuun monipuolisen liikuntakasvatuksen toteuttamista helpottavaan materiaaliin. Toimintajaksolle osallistuivat päiväkodin kaikki 18 2–5-vuotiasta lasta. Sisällöiltään toimintakerrat olivat monipuolisia ja kantavana ajatuksena oli liikunnan ilon välittäminen lapsille. Miljöinä liikuntatuokioille toimivat päiväkodin sali, piha, metsäpuisto ja koulun liikuntasali. Ohjatussa toiminnassa korostuivat liikuntaleikit ja tarkoituksena oli tarjota lapsille kipinä myös omiin keskinäisiin liikuntaleikkeihin pihaleikkiperinteen hengessä. Työntekijöille suunnattu materiaali toteutettiin heidän toiveidensa mukaisesti niin, että sitä olisi mahdollisimman vaivaton käyttää arjessa. Tuotokseksi valmistuivat liikuntaleikkikortit ja tiivismuotoinen opas, joka sisältää varhaiskasvatuksen ammattilaiselle tarkoitettua liikuntatietoutta ja herättelee kasvattajaa kehittämään omia ohjaustaitojaan.
Arviointimenetelminä tässä opinnäytetyössä toimivat itsearviointi ja henkilökunnalta sekä lapsilta saatu palaute. Itsearvioinnin apuna toimivat valokuvat sekä jatkuvassa käytössä ollut projektipäiväkirja. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityin lasten liikunnan nykytilaan, varhaiskasvatuksen liikuntaa sääteleviin suosituksiin, 2–5-vuotiaiden lasten motoriseen kehitykseen sekä monenlaisiin tapoihin hyödyntää liikuntaa osana varhaiskasvatusta.