TOISENLAINEN, SAMANLAINEN RIPPIKOULU : Kehitysvammaisten rippikoulun havainnollistamismateriaali
Alatalo, Niina (2012)
Alatalo, Niina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613907
Tiivistelmä
Alatalo, Niina. Toisenlainen, samanlainen rippikoulu. Kehitysvammaisten rippikoulun havainnollistamismateriaali. Järvenpää, syksy 2012, 60 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa havainnollistamismateriaalia Tuusulan rovastikunnan kehitysvammaisten rippikoulua varten. Keravan seurakunta otti innolla vastaan tämä tyylisen aiheen ja näkivät työlle olevan käyttöä. Havainnollistamismateriaalin tarkoituksena on tukea kehitysvammaisten nuorten mahdollisuutta saada elämyksellistä ja kokemuksellista rippikouluopetusta. Havainnollistamismateriaali sisältää muun muassa ihmis- ja eläinhahmoja, kankaita, tunnemittarin ja kirkkovuoden ympyrän. Havainnollistamismateriaalia voidaan käyttää myös lasten ja tavallisten nuorten parissa esimerkiksi koulujen päivänavauksissa tai leirien hartauksissa.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja havainnollistamismateriaalista. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi vammaisuuden määritelmiä, kehitysvammaisen nuoren kehitystä, erityispedagogiikkaa, havainnollistamisen pedagogiikkaa ja havainnollistamista käyttäviä menetelmiä, Raamatun vammaiskäsitystä, rippikoulua, kehitysvammaisten rippikoulua ja sen historiaa. Lisäksi työssä kerrotaan prosessin kuvauksesta. Havainnollistamismateriaali puolestaan sisältää seitsemän opetustuokiota, jotka on dokumentoitu liiteosioon valokuvina.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aineiston kerättiin pääsääntöisesti suomenkielisistä kirjallisista lähteistä. Lisäksi aineistoa kerättiin myös internetistä. Havainnollistamismateriaaliin tuli kerättyä ideoita kirjoista. Myös omakohtainen kokemus kehitysvammaisten rippileiriltä hyödynnettiin.
Havainnollistamismateriaalia arvioitiin osissa. Arviointi tehtiin havainnoimalla. Yhtenä arviointipaikkana oli Pappilan kerho, jossa saatiin toimivuudesta kokemusta. Toisena arviointipaikkana oli kehitysvammaisten rippileiri, josta puolestaan saatiin tieto siitä, miten materiaali toimii muiden käytössä ja oikeassa kohderyhmässä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa havainnollistamismateriaalia Tuusulan rovastikunnan kehitysvammaisten rippikoulua varten. Keravan seurakunta otti innolla vastaan tämä tyylisen aiheen ja näkivät työlle olevan käyttöä. Havainnollistamismateriaalin tarkoituksena on tukea kehitysvammaisten nuorten mahdollisuutta saada elämyksellistä ja kokemuksellista rippikouluopetusta. Havainnollistamismateriaali sisältää muun muassa ihmis- ja eläinhahmoja, kankaita, tunnemittarin ja kirkkovuoden ympyrän. Havainnollistamismateriaalia voidaan käyttää myös lasten ja tavallisten nuorten parissa esimerkiksi koulujen päivänavauksissa tai leirien hartauksissa.
Työ koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja havainnollistamismateriaalista. Teoreettisessa osuudessa käydään läpi vammaisuuden määritelmiä, kehitysvammaisen nuoren kehitystä, erityispedagogiikkaa, havainnollistamisen pedagogiikkaa ja havainnollistamista käyttäviä menetelmiä, Raamatun vammaiskäsitystä, rippikoulua, kehitysvammaisten rippikoulua ja sen historiaa. Lisäksi työssä kerrotaan prosessin kuvauksesta. Havainnollistamismateriaali puolestaan sisältää seitsemän opetustuokiota, jotka on dokumentoitu liiteosioon valokuvina.
Opinnäytetyön teoriaosuuden aineiston kerättiin pääsääntöisesti suomenkielisistä kirjallisista lähteistä. Lisäksi aineistoa kerättiin myös internetistä. Havainnollistamismateriaaliin tuli kerättyä ideoita kirjoista. Myös omakohtainen kokemus kehitysvammaisten rippileiriltä hyödynnettiin.
Havainnollistamismateriaalia arvioitiin osissa. Arviointi tehtiin havainnoimalla. Yhtenä arviointipaikkana oli Pappilan kerho, jossa saatiin toimivuudesta kokemusta. Toisena arviointipaikkana oli kehitysvammaisten rippileiri, josta puolestaan saatiin tieto siitä, miten materiaali toimii muiden käytössä ja oikeassa kohderyhmässä.