Flash mob -ilmiö : ja sen mahdollisuudet markkinoinnissa
Salminen, Hanna-Riikka (2012)
Salminen, Hanna-Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092413844
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia flash mob -ilmiötä sen alkuajoista nykyhetkeen (kevät 2012) asti ja selvittää, mistä syistä flash mobeja on tehty. Opinnäytetyöni tarkastelee, minkälainen on onnistunut flash mob ja mitä sillä etenkin markkinoinnin näkökulmasta voidaan saavuttaa.
Tutkielmani alussa selvitetään flash mob -termin merkitystä ja sukelletaan flash mobin historiaan. Sitten esitellään erilaisia flash mobeja ja niiden käyttötarkoituksia. Flash mob ja markkinointi -luvussa tarkastellaan jo tehtyjä mainoksia ja analysoidaan flash mobien hyviä ja huonoja puolia markkinoinnin näkökulmasta. Loppupuolella käsitellään flash mobin järjestämiseen liittyviä asioita ja pohditaan flash mobien kehityskaarta ja tulevaisuutta.
Opinnäytetyön lähteinä on käytetty blogikirjoituksia, keskustelupalstoja ja verkkoartikkeleita. Aihetta on käsitelty myös muutamissa opinnäytetöissä, ulkomaisissa sosiologisissa tutkimuksissa ja jopa yhdessä kaunokirjallisessa teoksessa. Tietoa aiheeseen on saatu flash mobeja järjestäneiltä tai niihin osallistuneilta henkilöiltä sekä media- ja mainostoimiston edustajilta. Korvaamaton lähde on ollut YouTube, josta videoita katsomalla näkee parhaimmassa tapauksessa jotakin sellaista, mitä sanat eivät pysty kertomaan.
Opinnäytetyöni tutustuttaa melko syvälle flash mob -ilmiöön ja selvittää mihin tarkoitukseen flash mobeja on käytetty ja kuinka kekseliäällä tavalla. Flash mobin valtteja ovat nopeus, yllättävyys ja yhteisöllisyys. Hienosti tehdyt flash mob -videot osoittavat, että flash mob on erittäin potentiaalinen markkinointikeino, jos siihen investoidaan aikaa, vaivaa ja rahaa. Paras tapa käyttää flash mobia markkinoinnissa on ottaa se osaksi laajempaa kampanjaa.
Tutkielmani alussa selvitetään flash mob -termin merkitystä ja sukelletaan flash mobin historiaan. Sitten esitellään erilaisia flash mobeja ja niiden käyttötarkoituksia. Flash mob ja markkinointi -luvussa tarkastellaan jo tehtyjä mainoksia ja analysoidaan flash mobien hyviä ja huonoja puolia markkinoinnin näkökulmasta. Loppupuolella käsitellään flash mobin järjestämiseen liittyviä asioita ja pohditaan flash mobien kehityskaarta ja tulevaisuutta.
Opinnäytetyön lähteinä on käytetty blogikirjoituksia, keskustelupalstoja ja verkkoartikkeleita. Aihetta on käsitelty myös muutamissa opinnäytetöissä, ulkomaisissa sosiologisissa tutkimuksissa ja jopa yhdessä kaunokirjallisessa teoksessa. Tietoa aiheeseen on saatu flash mobeja järjestäneiltä tai niihin osallistuneilta henkilöiltä sekä media- ja mainostoimiston edustajilta. Korvaamaton lähde on ollut YouTube, josta videoita katsomalla näkee parhaimmassa tapauksessa jotakin sellaista, mitä sanat eivät pysty kertomaan.
Opinnäytetyöni tutustuttaa melko syvälle flash mob -ilmiöön ja selvittää mihin tarkoitukseen flash mobeja on käytetty ja kuinka kekseliäällä tavalla. Flash mobin valtteja ovat nopeus, yllättävyys ja yhteisöllisyys. Hienosti tehdyt flash mob -videot osoittavat, että flash mob on erittäin potentiaalinen markkinointikeino, jos siihen investoidaan aikaa, vaivaa ja rahaa. Paras tapa käyttää flash mobia markkinoinnissa on ottaa se osaksi laajempaa kampanjaa.