Nuorten osallisuuden lisääminen leiritoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa Lahdessa
Lampinen, Erno (2012)
Lampinen, Erno
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091413636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091413636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on edistää nuorten osallisuutta leiritoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tavoitteeseen päästään aloittamalla osallistamisen mallin suunnittelu käytettäväksi
leiritoiminnassa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Lahden kaupungin nuorisopalvelut ja erityisesti Kasakkamäen nuorisotalo, jonka nuorten kevätleiriä suunniteltaessa mallia kokeiltiin ja kehitettiin. Tämän leirin
suunnittelun ja toteutuksen myötä osallistamisen malli sai muotonsa ja samalla heräsi myös paljon ajatuksia osallistamisen mallin kehittämisestä. Osallistamisen mallin soveltamista ja kehittämistä jatketaan myös tästä eteenpäin.
Leiritoiminta on kuulunut suomalaiseen nuorisotyön perinteeseen jo kauan, mutta viimeaikoina nuorten kiinnostus leiritoimintaa kohtaan on ollut vähenemässä. Samalla leiritoiminta on kohdannut uusia haasteita
aikaisemman leiritoiminnan ohella. Leiriympäristöä voidaan nuorten viihdyttämisen ja muun virkistystoiminnan ohella käyttää myös sosiaaliseen vahvistamiseen, elämänhallinnan opettelemiseen ja
ryhmätyötaitojen sekä sosiaalisten taitojen kehittämiseen.
Keskeisinä menetelminä työssä ovat osallistavat ja yhteistoiminnalliset menetelmät, sekä myös seikkailu- ja elämyspedagogiset mentelmät. Osallistavat ja yhteistoiminnalliset menetelmät mahdollistavat
nuorten osallistumisen leirin suunnitteluun ja toteuttamiseen ja elämyspedagogiset ja seikkailukasvatusmenetelmät ovat tukena leirin toteutuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi malli nuorten osallistamiseen leiritoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Mallin todettiin lisäävän nuorten motivaatiota leiritoimintaa kohtaan, vaikka edelleenkin suurin osallistumismotivaatio leirille on kavereiden osallistuminen. Kuitenkin suunnitteluprosessiin osallistuneet nuoret kokivat osallisuuden leiritoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa positiiviseksi asiaksi ja se antoi lisäarvoa nuorten leirikokemukselle verrattuna perinteiseen leiriin, joka suunnitellaan työntekijöiden
kesken ja nuoret ovat pelkästään osallistujia.
leiritoiminnassa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Lahden kaupungin nuorisopalvelut ja erityisesti Kasakkamäen nuorisotalo, jonka nuorten kevätleiriä suunniteltaessa mallia kokeiltiin ja kehitettiin. Tämän leirin
suunnittelun ja toteutuksen myötä osallistamisen malli sai muotonsa ja samalla heräsi myös paljon ajatuksia osallistamisen mallin kehittämisestä. Osallistamisen mallin soveltamista ja kehittämistä jatketaan myös tästä eteenpäin.
Leiritoiminta on kuulunut suomalaiseen nuorisotyön perinteeseen jo kauan, mutta viimeaikoina nuorten kiinnostus leiritoimintaa kohtaan on ollut vähenemässä. Samalla leiritoiminta on kohdannut uusia haasteita
aikaisemman leiritoiminnan ohella. Leiriympäristöä voidaan nuorten viihdyttämisen ja muun virkistystoiminnan ohella käyttää myös sosiaaliseen vahvistamiseen, elämänhallinnan opettelemiseen ja
ryhmätyötaitojen sekä sosiaalisten taitojen kehittämiseen.
Keskeisinä menetelminä työssä ovat osallistavat ja yhteistoiminnalliset menetelmät, sekä myös seikkailu- ja elämyspedagogiset mentelmät. Osallistavat ja yhteistoiminnalliset menetelmät mahdollistavat
nuorten osallistumisen leirin suunnitteluun ja toteuttamiseen ja elämyspedagogiset ja seikkailukasvatusmenetelmät ovat tukena leirin toteutuksessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi malli nuorten osallistamiseen leiritoiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Mallin todettiin lisäävän nuorten motivaatiota leiritoimintaa kohtaan, vaikka edelleenkin suurin osallistumismotivaatio leirille on kavereiden osallistuminen. Kuitenkin suunnitteluprosessiin osallistuneet nuoret kokivat osallisuuden leiritoiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa positiiviseksi asiaksi ja se antoi lisäarvoa nuorten leirikokemukselle verrattuna perinteiseen leiriin, joka suunnitellaan työntekijöiden
kesken ja nuoret ovat pelkästään osallistujia.