Yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen
Männistö, Sanna (2012)
Männistö, Sanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412689
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412689
Tiivistelmä
Viestintä on osa arkipäivää ja sen toimivuudella on suuri vaikutus organisaatioiden menestykseen. Työyhteisöviestintä on tiedon vaihdantaa työyhteisöjen osien välillä, mikä tekee yhteisön tavoitteiden saavuttamisen mahdolliseksi. Sisäinen viestintä on organisaatioiden sisäistä tiedonkulkua ja vuorovaikutusta, ja sen uskotaan motivoivan sekä sitouttavan henkilökuntaa toimimaan kohti yhteisiä tavoitteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata sisäisen viestinnän perusteita ja kehittää toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää. Toimeksiantajana oli kolmen yhtiön konserni, jossa viestintää tapahtuu 26 työntekijän välillä. Työskentely yrityksessä tapahtuu projekteissa, joten tämä on otettu huomioon myös tässä kehittämistyössä. Tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle sisäiseen viestintään mahdollisimman käytännönläheisiä kehitysideoita sekä yhtenäisiä sääntöjä, jotka perustuvat viestinnän teoriaan. Työn tuloksena yritykselle luotiin ohjeet viestinnän toteutukseen, jaettiin viestintävastuita ja vanhojen viestintäkanavien tehostamisen lisäksi otettiin käyttöön uusia kanavia.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta eri osiosta: teoreettisesta viitekehyksestä ja toimeksiantajan osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään käsitteisiin viestintä, sisäinen viestintä ja projektiviestintä. Toimeksiantajan osuudessa esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia ja sisäisen viestinnän ohjeita, jotka on sovellettu teorian pohjalta. Toimeksiantajan osuus on salattu toimeksiantajan pyynnöstä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata sisäisen viestinnän perusteita ja kehittää toimeksiantajayrityksen sisäistä viestintää. Toimeksiantajana oli kolmen yhtiön konserni, jossa viestintää tapahtuu 26 työntekijän välillä. Työskentely yrityksessä tapahtuu projekteissa, joten tämä on otettu huomioon myös tässä kehittämistyössä. Tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle sisäiseen viestintään mahdollisimman käytännönläheisiä kehitysideoita sekä yhtenäisiä sääntöjä, jotka perustuvat viestinnän teoriaan. Työn tuloksena yritykselle luotiin ohjeet viestinnän toteutukseen, jaettiin viestintävastuita ja vanhojen viestintäkanavien tehostamisen lisäksi otettiin käyttöön uusia kanavia.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta eri osiosta: teoreettisesta viitekehyksestä ja toimeksiantajan osuudesta. Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään käsitteisiin viestintä, sisäinen viestintä ja projektiviestintä. Toimeksiantajan osuudessa esitetään konkreettisia kehitysehdotuksia ja sisäisen viestinnän ohjeita, jotka on sovellettu teorian pohjalta. Toimeksiantajan osuus on salattu toimeksiantajan pyynnöstä.