Opiskelijoiden käsityksiä terkkapysäkin toiminnasta
Alakunnas, Maija; Kova, Päivi (2012)
Alakunnas, Maija
Kova, Päivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061312616
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Alakunnas Maija & Kova Päivi. Opiskelijoiden käsityksiä terkkapysäkin toiminnasta, Oulu, kevät 2012, 57 sivua, 1 liitettä. Diakonia–ammattikorkeakoulu, DIAK Pohjoinen Oulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opiskelijoiden käsityksiä TERO - Terveempi Oulu -osahankkeeseen kuuluvan terkkapysäkin toimivuudesta nuorten mielenterveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terkkapysäkin toimintaa. Terkkapysäkin toiminnan halutaan olevan mahdollisimman sopivaa ja nuorille opiskelijoille tarkoituksenmukaista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä, joka sisälsi strukturoituja sekä puoliavoimia kysymyksiä. Lomakekyselyyn vastasi 25 opiskelijaa Oulun seudun ammattiopiston tekniikan yksiköstä sekä neljä opiskelijaa Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksiköstä. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi toteutettiin myös ryhmähaastattelu viidelle Oulun seudun ammattiopiston opiskelijalle. Strukturoidut kysymykset analysoitiin SPSS Statistics Version 20 -ohjelmalla ja puoliavoimet kysymykset sekä ryhmähaastattelu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten mukaan terkkapysäkki kiinnosti nuoria. Oulun seudun ammattiopiston opettajien aktiivisuus korostui tiedottamisen osalta. Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijat taas kokivat tiedottamisen olleen puutteellista. Opiskelijat olivat kokeneet hyödyllisenä häkä- ja kehonkoostumusmittauksen, ilmaisten kondomien jakamisen, tupakointivalistuksen sekä mahdollisuuden varata aika terveydenhoitajalle tai lääkärille. Kehittämisehdotuksena Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijat toivoivat parempaa tiedottamista. Useat opiskelijat toivoivat, että terkkapysäkille tulisi julkisuuden henkilöitä kertomaan elämästään.
Asiasanat: nuoret, opiskelijat, mielenterveyden edistäminen, kvalitatiivinen tutkimus
Alakunnas Maija & Kova Päivi. Opiskelijoiden käsityksiä terkkapysäkin toiminnasta, Oulu, kevät 2012, 57 sivua, 1 liitettä. Diakonia–ammattikorkeakoulu, DIAK Pohjoinen Oulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla opiskelijoiden käsityksiä TERO - Terveempi Oulu -osahankkeeseen kuuluvan terkkapysäkin toimivuudesta nuorten mielenterveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää terkkapysäkin toimintaa. Terkkapysäkin toiminnan halutaan olevan mahdollisimman sopivaa ja nuorille opiskelijoille tarkoituksenmukaista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin lomakekyselyllä, joka sisälsi strukturoituja sekä puoliavoimia kysymyksiä. Lomakekyselyyn vastasi 25 opiskelijaa Oulun seudun ammattiopiston tekniikan yksiköstä sekä neljä opiskelijaa Oulun seudun ammattikorkeakoulun tekniikan yksiköstä. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi toteutettiin myös ryhmähaastattelu viidelle Oulun seudun ammattiopiston opiskelijalle. Strukturoidut kysymykset analysoitiin SPSS Statistics Version 20 -ohjelmalla ja puoliavoimet kysymykset sekä ryhmähaastattelu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tulosten mukaan terkkapysäkki kiinnosti nuoria. Oulun seudun ammattiopiston opettajien aktiivisuus korostui tiedottamisen osalta. Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijat taas kokivat tiedottamisen olleen puutteellista. Opiskelijat olivat kokeneet hyödyllisenä häkä- ja kehonkoostumusmittauksen, ilmaisten kondomien jakamisen, tupakointivalistuksen sekä mahdollisuuden varata aika terveydenhoitajalle tai lääkärille. Kehittämisehdotuksena Oulun seudun ammattikorkeakoulun opiskelijat toivoivat parempaa tiedottamista. Useat opiskelijat toivoivat, että terkkapysäkille tulisi julkisuuden henkilöitä kertomaan elämästään.
Asiasanat: nuoret, opiskelijat, mielenterveyden edistäminen, kvalitatiivinen tutkimus