Sosiaalinen media digitaalisen markkinoinnin keinona Kanta-Hämeen pienissä ja keskisuurissa yrityksissä : Hämeen Yrittäjät Ry
Koskelo, Karri (2012)
Koskelo, Karri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kanta-Hämeen alueen yritysmarkkinoilla toimivien yritysten sosiaalisen median käyttöä markkinointiviestinnässä. Työn toimeksiantajana oli Hämeen Yrittäjät Ry. Yhdistyksen tehtävänä on kehittää ja tukea yritysten kehittymistä parantamalla yrittäjien ja yritysten menestyksen edellytyksiä.
Työn pääongelmana oli selvittää sosiaalisen median käyttöastetta Kanta-Hämeen alueen pienissä ja keskisuurissa (pk-)yrityksissä, jotka toimivat yritysmarkkinoilla. Käyttöastetta tutkittiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Lisäksi haluttiin saada syitä sille, miksi kaikki yritykset eivät käytä sosiaalista mediaa markkinointivälineenään. Tästä muodostui tutkimuksen alaongelma, jota tutkittiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisen median, markkinointiviestinnän ja yritysmarkkinoinnin teorioista. Kvantitatiivinen tutkimus ajoittui vuoden 2011 marras-joulukuuhun ja kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelut tehtiin vuoden 2012 huhtikuussa.
Kyselytutkimuksessa 34,4 % vastaajista ilmoitti käyttävänsä sosiaalista mediaa yrityksensä markkinointiviestinnässä. Vastaavasti 65,3 % ilmoitti, etteivät he käytä sosiaalista mediaa. Sosiaalista mediaa käyttävät yritykset kokivat sosiaalisen median käyttämisen keskimäärin jossakin määrin hyödylliseksi. Sekä haastattelututkimuksessa että kyselytutkimuksessa saatiin selville, että sosiaalinen media käsitteenä ei ole yrittäjille aina selvä. Suuri osa yrittäjistä ei ole ymmärtänyt sosiaalisen median käyttötarkoitusta. He eivät ymmärrä mitä hyötyä siitä heille olisi, eivätkä he käsitä sosiaalista mediaa osaksi heidän yrityksensä suhdetoimintaa. Näistä teemoista löytyivät myös suurimmat syyt olla käyttämättä sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässä.
Työn pääongelmana oli selvittää sosiaalisen median käyttöastetta Kanta-Hämeen alueen pienissä ja keskisuurissa (pk-)yrityksissä, jotka toimivat yritysmarkkinoilla. Käyttöastetta tutkittiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Lisäksi haluttiin saada syitä sille, miksi kaikki yritykset eivät käytä sosiaalista mediaa markkinointivälineenään. Tästä muodostui tutkimuksen alaongelma, jota tutkittiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu sosiaalisen median, markkinointiviestinnän ja yritysmarkkinoinnin teorioista. Kvantitatiivinen tutkimus ajoittui vuoden 2011 marras-joulukuuhun ja kvalitatiivisen tutkimuksen haastattelut tehtiin vuoden 2012 huhtikuussa.
Kyselytutkimuksessa 34,4 % vastaajista ilmoitti käyttävänsä sosiaalista mediaa yrityksensä markkinointiviestinnässä. Vastaavasti 65,3 % ilmoitti, etteivät he käytä sosiaalista mediaa. Sosiaalista mediaa käyttävät yritykset kokivat sosiaalisen median käyttämisen keskimäärin jossakin määrin hyödylliseksi. Sekä haastattelututkimuksessa että kyselytutkimuksessa saatiin selville, että sosiaalinen media käsitteenä ei ole yrittäjille aina selvä. Suuri osa yrittäjistä ei ole ymmärtänyt sosiaalisen median käyttötarkoitusta. He eivät ymmärrä mitä hyötyä siitä heille olisi, eivätkä he käsitä sosiaalista mediaa osaksi heidän yrityksensä suhdetoimintaa. Näistä teemoista löytyivät myös suurimmat syyt olla käyttämättä sosiaalista mediaa markkinointiviestinnässä.