Organiserandet av gruppresa till Tallinn
Evertson, Anette (2009)
Evertson, Anette
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212577
Tiivistelmä
Syftet med lärdomsprovet var att organisera en lyckad resa till Tallinn åt Liljendal ungdomsförening r.f. Avsikten var dessutom att få reda på om invånarna saknar något i form av underhållning på orten och om så är fallet vad det är som saknas.
Den teoretiska referensramen byggde på facklitteratur och internetsidor om turismprodukten, gruppresor, kvalitativa- och kvantitativa undersökningar och marknadsföring.
Resan ägde rum lördagen den 10:e mars 2012, gruppen åkte med båt över till Tallinn för att sedan besöka Saku ölfabrik. I Saku fick gruppen en guidad rundtur i fabriken och avslutningsvis smakades det på 7 olika drycker som produceras i fabriken. Efter besöket till Saku åkte gruppen tillbaka till Tallinn för att handla lite innan båten igen avgick till Helsingfors.
Undersökningen av resedeltagarnas åsikter om resan gjordes med hjälp av ett frågeformulär som delades ut till resedeltagarna på hemvägen från båtterminalen. Så gott som alla resenärer deltog in undersökningen, endast två valde att avstå. Undersökningsmetoden var kvantitativ. Dessutom gjordes en förundersökning innan resan genom intervjuer av ortsbor för att få en uppfattning om intresset för en resa till Tallinn.
Resultatet avslöjade att resan varit lyckad men att invånarna i Liljendal önskar att det ordnas flera evenemang på orten i samma stil som denna resa. En av ungdomsföreningens utmaningar visade sig vara att aktivera invånarna eftersom få av respondenterna enligt undersökningen brukar delta i de evenemang som nu ordnas på orten. Dessutom önskade respondenterna att det ordnas flera danser och utflykter.
Skribenten har nått den slutsatsen att resan var lyckad och ser gärna att den används som bas för eventuella fortsatta undersökningar och projekt. De förslag som kommit fram under detta projekt är sådana som realistiskt sett är genomförbara av ungdomsföreningen ifall någon är villig att göra arbetet med att ordna det. The objective of this thesis was to organize a successful trip to Tallinn for Liljendal youth association. The intention was also to explore whether the residents are missing any form of entertainment in the area and what then could be added to the selection.
The theoretical framework was based on literature and websites presenting the tourism product, package tours, qualitative and quantitative studies as well as marketing.
The trip took place on March 10th 2012. The group travelled by boat to Tallinn and then visited Saku beer factory. In Saku followed a guided tour in the factory and finally the group tasted several drinks that are produced in the factory. After the visit to Saku the group travelled back to Tallinn to shop before the boat departed back to Helsinki.
The study of the travellers’ satisfaction of the trip was conducted by means of a printed questionnaire, which was distributed to the participants when disembarking the cruise ship. Virtually every traveller participated in the study, only two chose to abstain. The research methodology was quantitative. Interviews with local residents were conducted prior to the trip to obtain an insight into the interest of participating in a trip to Tallinn.
The results revealed that the trip had been successful, however, the residents in Liljendal wishes that the association would organize more events similar to this trip. Activating the residents turned out to be one of the youth association´s challenges since the results showed that few of the respondents participates in events organized in the area at the moment. The respondents also expressed their wish for more dances and smaller tours.
In conclusion, the trip seemed to be a success and thus this thesis could serve as a basis for future studies and projects. The suggestions that materialized during the project are viable as well as realistic for the youth association, providing that someone is willing to take up the challenge.
Den teoretiska referensramen byggde på facklitteratur och internetsidor om turismprodukten, gruppresor, kvalitativa- och kvantitativa undersökningar och marknadsföring.
Resan ägde rum lördagen den 10:e mars 2012, gruppen åkte med båt över till Tallinn för att sedan besöka Saku ölfabrik. I Saku fick gruppen en guidad rundtur i fabriken och avslutningsvis smakades det på 7 olika drycker som produceras i fabriken. Efter besöket till Saku åkte gruppen tillbaka till Tallinn för att handla lite innan båten igen avgick till Helsingfors.
Undersökningen av resedeltagarnas åsikter om resan gjordes med hjälp av ett frågeformulär som delades ut till resedeltagarna på hemvägen från båtterminalen. Så gott som alla resenärer deltog in undersökningen, endast två valde att avstå. Undersökningsmetoden var kvantitativ. Dessutom gjordes en förundersökning innan resan genom intervjuer av ortsbor för att få en uppfattning om intresset för en resa till Tallinn.
Resultatet avslöjade att resan varit lyckad men att invånarna i Liljendal önskar att det ordnas flera evenemang på orten i samma stil som denna resa. En av ungdomsföreningens utmaningar visade sig vara att aktivera invånarna eftersom få av respondenterna enligt undersökningen brukar delta i de evenemang som nu ordnas på orten. Dessutom önskade respondenterna att det ordnas flera danser och utflykter.
Skribenten har nått den slutsatsen att resan var lyckad och ser gärna att den används som bas för eventuella fortsatta undersökningar och projekt. De förslag som kommit fram under detta projekt är sådana som realistiskt sett är genomförbara av ungdomsföreningen ifall någon är villig att göra arbetet med att ordna det.
The theoretical framework was based on literature and websites presenting the tourism product, package tours, qualitative and quantitative studies as well as marketing.
The trip took place on March 10th 2012. The group travelled by boat to Tallinn and then visited Saku beer factory. In Saku followed a guided tour in the factory and finally the group tasted several drinks that are produced in the factory. After the visit to Saku the group travelled back to Tallinn to shop before the boat departed back to Helsinki.
The study of the travellers’ satisfaction of the trip was conducted by means of a printed questionnaire, which was distributed to the participants when disembarking the cruise ship. Virtually every traveller participated in the study, only two chose to abstain. The research methodology was quantitative. Interviews with local residents were conducted prior to the trip to obtain an insight into the interest of participating in a trip to Tallinn.
The results revealed that the trip had been successful, however, the residents in Liljendal wishes that the association would organize more events similar to this trip. Activating the residents turned out to be one of the youth association´s challenges since the results showed that few of the respondents participates in events organized in the area at the moment. The respondents also expressed their wish for more dances and smaller tours.
In conclusion, the trip seemed to be a success and thus this thesis could serve as a basis for future studies and projects. The suggestions that materialized during the project are viable as well as realistic for the youth association, providing that someone is willing to take up the challenge.