Ruokablogien vaikutukset kuluttajakäyttäytymiseen
Toivanen, Martina (2012)
Toivanen, Martina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212498
Tiivistelmä
Sosiaalisen median käyttö lisääntyy suomessa jatkuvasti kaikissa ikäryhmissä. Sosiaalisen median yhtenä jatkuvasti lisää huomiota, sekä suosiota keräävänä ilmiönä ovat eri kategorioihin suuntautuneet blogit.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää ruokablogien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen. Tässä työssä on perehdytty ruoka- ja ravintolablogeihin. Ennen sitä käydään läpi mitä koko sosiaalisella medialla tarkoitetaan, blogien taustoja sekä niiden osallisuutta sosiaaliseen mediaan.
Tämän hetkistä sosiaalisen median käyttöä ja suosiota tutkitaan jatkuvasti monilla eri mittareilla ja aloilla. Tähän työhön on valittu kolme eri tutkimusta joiden tulokset kertovat suomen nykytilanteesta.
Jotta näistä kaikista eri osa-alueista rakentuisi eheämpi kokonaisuus lukijan mieleen ja että tätä kaikkea ymmärrettäisiin paremmin, ennen varsinaisiin tutkimuksiin perehtymistä on käyty läpi niihin olennaisesti liittyvää kuluttajakäyttäytymisen teoriaa.
Ruokablogit omana kategorianaan ovat vielä niin marginaalisen joukon suosiossa, että niistä ei löytynyt mitään vastaavia tutkimuksia.
Työn pääkysymyksen vastauksen saamiseksi asiaa tutkittiin kvantitatiivisesti Facebookissa toteutetun kyselyn avulla, sekä kvalitatiivisesti haastattelemalla ruokablogin kirjoittajaa.
Tutkimuksen tulokset eivät poikenneet paljon ennakko-odotuksista, vaan ne pikemminkin vahvistivat vallinnutta mielikuvaa. Sosiaalinen media ja eritoten ruokablogit voivat vaikuttaa kuluttajan ostoskäyttäytymiseen, niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Perinteisellä mainonnalla on silti yhä oma vankka jalansijansa markkinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää ruokablogien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen. Tässä työssä on perehdytty ruoka- ja ravintolablogeihin. Ennen sitä käydään läpi mitä koko sosiaalisella medialla tarkoitetaan, blogien taustoja sekä niiden osallisuutta sosiaaliseen mediaan.
Tämän hetkistä sosiaalisen median käyttöä ja suosiota tutkitaan jatkuvasti monilla eri mittareilla ja aloilla. Tähän työhön on valittu kolme eri tutkimusta joiden tulokset kertovat suomen nykytilanteesta.
Jotta näistä kaikista eri osa-alueista rakentuisi eheämpi kokonaisuus lukijan mieleen ja että tätä kaikkea ymmärrettäisiin paremmin, ennen varsinaisiin tutkimuksiin perehtymistä on käyty läpi niihin olennaisesti liittyvää kuluttajakäyttäytymisen teoriaa.
Ruokablogit omana kategorianaan ovat vielä niin marginaalisen joukon suosiossa, että niistä ei löytynyt mitään vastaavia tutkimuksia.
Työn pääkysymyksen vastauksen saamiseksi asiaa tutkittiin kvantitatiivisesti Facebookissa toteutetun kyselyn avulla, sekä kvalitatiivisesti haastattelemalla ruokablogin kirjoittajaa.
Tutkimuksen tulokset eivät poikenneet paljon ennakko-odotuksista, vaan ne pikemminkin vahvistivat vallinnutta mielikuvaa. Sosiaalinen media ja eritoten ruokablogit voivat vaikuttaa kuluttajan ostoskäyttäytymiseen, niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Perinteisellä mainonnalla on silti yhä oma vankka jalansijansa markkinoinnissa.