Kehittämistyö anniskeluravintola Minibaariin
Hytönen, Tiia (2012)
Hytönen, Tiia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060712028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämissuunnitelma ravintola Minibaariin, ja se on kirjoitettu käytännön tarpeeseen löytää muutosehdotuksia ravintolan nykyisiin toimintamalleihin. Tavoitteena oli luoda kehittämisideoita uusien asiakkaiden hankkimiseksi ja yleisen kannattavuuden parantamiseksi. Teoreettisena pohjana käytettiin tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaa ja kasvun strategian keinoja. Työn lähestymistavaksi valikoitui kvalitatiivinen, eli laadullinen toimintatutkimus. Tutkintamenetelminä käytettiin erilaisia haastattelutapoja. Tutkimusta varten työssä haastateltiin sekä ravintolan työntekijöitä että ravintolan olemassa olevia ja potentiaalisia asiakkaita. Kehittämistyö toteutettiin keinojen ideoinnin tasolle, mutta käytäntöön asti ei toteutusta viety.
Työntekijöitä haastateltaessa ilmeni tarve tarkoin määritellä haluttu asiakaskohderyhmä uudelleen. Ravintolan nykyiset asiakkaat eivät ole tarpeeksi maksukykyisiä vastaamaan ravintolan uudistettua liikeideaa ja haluttua imagoa. Haastatteluissa korostui myös työn-tekijöiden tyytymättömyys ravintolan sisämiljööhön ja julkisivuun. Näiden koettiin antavan ravintolasta väärä mielikuva. Olemassa olevia ja potentiaalisia asiakkaita haastateltaessa arvioitiin ravintolan asiakaspalvelu, tuotevalikoima ja tuotteiden laatu erittäin hyväksi. Tästä huolimatta asiakkaat eivät asioineet ravintola Minibaarissa kovin usein. Tämän syyksi koettiin usein tuntematon henkilökunta. Haastatteluissa kartoitettiin asiakkaiden kulutustottumuksia ja selvisi että asiakkaat olisivat valmiita maksamaan tuotteista ravintola Minibaarin nykyisiä hintoja enemmän.
Tutkimustulosten pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa pyrkiä asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämisehdotuksia tehtiin muun muassa asiakaspalveluun, myynninohjaukseen ja ravintolan sisustuksen ja julkisivun uudistamiseksi. Muutosehdotuksia tehtiin myös ravintolan tuotteille sekä hinnoittelupäätöksille. Työn loppuun kirjattiin keinot kehittämistyön seurannalle ja arvioinnille, joiden avulla voidaan tulevaisuudessa löytää uusia kehittämisehdotuksia.
Työntekijöitä haastateltaessa ilmeni tarve tarkoin määritellä haluttu asiakaskohderyhmä uudelleen. Ravintolan nykyiset asiakkaat eivät ole tarpeeksi maksukykyisiä vastaamaan ravintolan uudistettua liikeideaa ja haluttua imagoa. Haastatteluissa korostui myös työn-tekijöiden tyytymättömyys ravintolan sisämiljööhön ja julkisivuun. Näiden koettiin antavan ravintolasta väärä mielikuva. Olemassa olevia ja potentiaalisia asiakkaita haastateltaessa arvioitiin ravintolan asiakaspalvelu, tuotevalikoima ja tuotteiden laatu erittäin hyväksi. Tästä huolimatta asiakkaat eivät asioineet ravintola Minibaarissa kovin usein. Tämän syyksi koettiin usein tuntematon henkilökunta. Haastatteluissa kartoitettiin asiakkaiden kulutustottumuksia ja selvisi että asiakkaat olisivat valmiita maksamaan tuotteista ravintola Minibaarin nykyisiä hintoja enemmän.
Tutkimustulosten pohjalta tehtiin kehittämissuunnitelma, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa pyrkiä asetettuihin tavoitteisiin. Kehittämisehdotuksia tehtiin muun muassa asiakaspalveluun, myynninohjaukseen ja ravintolan sisustuksen ja julkisivun uudistamiseksi. Muutosehdotuksia tehtiin myös ravintolan tuotteille sekä hinnoittelupäätöksille. Työn loppuun kirjattiin keinot kehittämistyön seurannalle ja arvioinnille, joiden avulla voidaan tulevaisuudessa löytää uusia kehittämisehdotuksia.