Tunteet ovat kuin villihevosia; niiden taltuttamiseen tarvitaan viisautta
Niemelä, Jenna; Välipakka, Mirjam (2012)
Niemelä, Jenna
Välipakka, Mirjam
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060511717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia miten tunnetaitokasvatusta voidaan toteuttaa hevosten avulla. Tutkimme, miten ohjaaja auttaa nuorta tunnistamaan ja hallitsemaan tunteitaan talliympäristössä. Selvitämme myös, että näkyvätkö hevostoiminnan vaikutukset nuoren arjessa ja toimintakyvyssä. Teemme opinnäytetyömme yhteistyössä perhekoti Toiskan kanssa.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinneilla. Haastattelimme neljää henkilöä Toiskan perhekodin tallilla. Havainnointikertoja oli kaksi. Teoriaosuus esittelee tunnetaitokasvatukseen liittyviä käsitteitä: lyhyesti lapsen kiintymyssuhteita ja sosioemotionaalista kehitystä. Muita aiheita ovat tunteet, tunne-äly, tunteiden säätely, tunnetaidot sekä hevosen ja ihmisen välinen vuorovaikutus.
Tulokset ryhmiteltiin haastattelun teemojen perusteella. Tuloksissa tuli esille, että hevostoiminnalla on mahdollista auttaa nuorta kehittämään vastuunottokykyä, itsekontrollia, sekä tunteiden tunnistamista ja hallintaa. Myös vuorovaikutustaidot ja toisten huomioiminen voivat kehittyä toiminnan kautta.
Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja havainnoinneilla. Haastattelimme neljää henkilöä Toiskan perhekodin tallilla. Havainnointikertoja oli kaksi. Teoriaosuus esittelee tunnetaitokasvatukseen liittyviä käsitteitä: lyhyesti lapsen kiintymyssuhteita ja sosioemotionaalista kehitystä. Muita aiheita ovat tunteet, tunne-äly, tunteiden säätely, tunnetaidot sekä hevosen ja ihmisen välinen vuorovaikutus.
Tulokset ryhmiteltiin haastattelun teemojen perusteella. Tuloksissa tuli esille, että hevostoiminnalla on mahdollista auttaa nuorta kehittämään vastuunottokykyä, itsekontrollia, sekä tunteiden tunnistamista ja hallintaa. Myös vuorovaikutustaidot ja toisten huomioiminen voivat kehittyä toiminnan kautta.