Kalajoen Alkon asiakastyytyväisyystutkimus
Rosenberg, Katariina (2012)
Rosenberg, Katariina
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411506
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on asiakastyytyväisyystutkimus Kalajoen Alkolle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvit-tää asiakkaiden tyytyväisyyttä uudistettuun myymälään, asiakaspalveluun ja tuotevalikoimaan. Opinnäy-tetyö oli ensimmäinen opiskelijan tekemä kyselytutkimus Kalajoen Alkon myymälään. Tutkimuksen ta-voitteena oli, että saatuja tuloksia voitaisiin hyödyntää jatkossa Alkon toiminnan kehittämisessä.
Kysely toteutettiin myymälässä ajalla 14.10.- 4.11.2011. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantita-tiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka asiakkaat saivat itse täyttää myymälässä muun asioinnin ohessa. Asiakkaille annettiin myös mahdollisuus täyttää kyselyloma-ke kotona ja palauttaa se sovittuun päivämäärään mennessä myymälään. Tutkimukseen osallistui 80 henkilöä.
Tämän tutkimuksen perusteella Kalajoen Alkon asiakastyytyväisyyden voidaan sanoa olevan hyvällä ta-solla. Erityisesti henkilökunnan ammattitaitoon ja palveluun oltiin hyvin tyytyväisiä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että asiakkaat kokivat myymälään tehdyn remontin onnistuneeksi, kiitosta sai myymälän uusi ja avara ilme. Joitakin parannuksia toivottiin koskien lähinnä tuotevalikoimaa.
Kysely toteutettiin myymälässä ajalla 14.10.- 4.11.2011. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantita-tiivinen eli määrällinen tutkimus. Aineisto kerättiin kyselylomakkeiden avulla, jotka asiakkaat saivat itse täyttää myymälässä muun asioinnin ohessa. Asiakkaille annettiin myös mahdollisuus täyttää kyselyloma-ke kotona ja palauttaa se sovittuun päivämäärään mennessä myymälään. Tutkimukseen osallistui 80 henkilöä.
Tämän tutkimuksen perusteella Kalajoen Alkon asiakastyytyväisyyden voidaan sanoa olevan hyvällä ta-solla. Erityisesti henkilökunnan ammattitaitoon ja palveluun oltiin hyvin tyytyväisiä. Tutkimustuloksista kävi myös ilmi, että asiakkaat kokivat myymälään tehdyn remontin onnistuneeksi, kiitosta sai myymälän uusi ja avara ilme. Joitakin parannuksia toivottiin koskien lähinnä tuotevalikoimaa.