POTILAAN FYYSINEN RAJOITTAMINEN AKUUTILLA VUODEOSASTOLLA PÄIVITTÄISESSÄ HOITOTYÖSSÄ
Salminen, Mira (2012)
Salminen, Mira
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411479
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka tarkoituksena oli tuottaa tutkittua tietoa potilaan fyysisestä rajoittamisesta sekä suunnitella, järjestää ja toteuttaa koulutustilaisuus Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän Peruspalvelukeskus Aavan alueelle toimivalle terveyskeskuksen vuodeosastojen hoitohenkilökunnalle. Koulutuksen tavoitteena oli parantaa vuodeosastojen hoitohenkilökunnan tietoutta sekä valmiutta toimia potilasta rajoittamisen tilanteiden kohdalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin työpaikkakoulutukseen, aikaisempaan tutkittuun teoriatietoon koskien potilaan fyysistä rajoittamista, rajoittamiseen koskeviin lakeihin, säädäntöihin ja ohjeisiin, potilaan itsemääräämisoikeuteen sekä potilasturvallisuuteen, jotka muodostivat koulutuksen pohjan ja sisällön. Koulutustilaisuus toteutettiin kertaluonteisena luentona Microsoft Office PowerPoint- esityksen muodossa.
Lähtötilanteen kartoittamiseksi koulutuksen pohjaksi järjestettiin kysely hoitohenkilökunnalle. Kyselylomakkeita palautui 24 kappaletta määräaikaan mennessä, joten vastausprosentti oli 89 % (N= 24). Vastaajista 63 % rajoitti potilasta päivittäin ja 25 % viikoittain. Hoitohenkilökunnasta koki 46 % epävarmuutta fyysisen rajoittamisen tilanteissa ja 75 % koki koulutuksen tärkeyden.
Koulutuksen arviointi tehtiin palautelomakkeen avulla, jonka vastausprosentti oli 100 % (N= 9). Koulutuksesta saadun palautteen, joka saatiin suullisesti sekä palautelomakkeen avulla, voitiin todeta koulutuksen onnistuneen ja vastaavan tavoitteisiin. Palautteen tehtävänä oli mitata koulutuksen eri vaiheiden onnistumista. Vastaajista 78 % oli täysin samaa mieltä koulutuksen hyödynnettävyydestä omassa työssä ja 67 % oli täysin samaa mieltä ja 33 % samaa mieltä koulutuksen ajankohtaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Vastaajista 89 % koki saavansa koulutuksen avulla uutta tietoa omaan työhönsä. Molempien kyselyjen tulokset analysoitiin Microsoft Office Excel - taululukkolaskentaohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Teoriatietoa ja koulutuksen materiaalia voidaan hyödyntää samantyylisten osastojen hoitohenkilökunnalle koulutuksen muodossa ja uuden työntekijän ja opiskelijan perehdyttämisessä. Opinnäytetyön tekeminen ja koulutuksen järjestäminen antoi erinomaista kokemusta koulutuksen järjestämisestä ja pitämisestä tämän työn tekijälle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin työpaikkakoulutukseen, aikaisempaan tutkittuun teoriatietoon koskien potilaan fyysistä rajoittamista, rajoittamiseen koskeviin lakeihin, säädäntöihin ja ohjeisiin, potilaan itsemääräämisoikeuteen sekä potilasturvallisuuteen, jotka muodostivat koulutuksen pohjan ja sisällön. Koulutustilaisuus toteutettiin kertaluonteisena luentona Microsoft Office PowerPoint- esityksen muodossa.
Lähtötilanteen kartoittamiseksi koulutuksen pohjaksi järjestettiin kysely hoitohenkilökunnalle. Kyselylomakkeita palautui 24 kappaletta määräaikaan mennessä, joten vastausprosentti oli 89 % (N= 24). Vastaajista 63 % rajoitti potilasta päivittäin ja 25 % viikoittain. Hoitohenkilökunnasta koki 46 % epävarmuutta fyysisen rajoittamisen tilanteissa ja 75 % koki koulutuksen tärkeyden.
Koulutuksen arviointi tehtiin palautelomakkeen avulla, jonka vastausprosentti oli 100 % (N= 9). Koulutuksesta saadun palautteen, joka saatiin suullisesti sekä palautelomakkeen avulla, voitiin todeta koulutuksen onnistuneen ja vastaavan tavoitteisiin. Palautteen tehtävänä oli mitata koulutuksen eri vaiheiden onnistumista. Vastaajista 78 % oli täysin samaa mieltä koulutuksen hyödynnettävyydestä omassa työssä ja 67 % oli täysin samaa mieltä ja 33 % samaa mieltä koulutuksen ajankohtaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Vastaajista 89 % koki saavansa koulutuksen avulla uutta tietoa omaan työhönsä. Molempien kyselyjen tulokset analysoitiin Microsoft Office Excel - taululukkolaskentaohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Teoriatietoa ja koulutuksen materiaalia voidaan hyödyntää samantyylisten osastojen hoitohenkilökunnalle koulutuksen muodossa ja uuden työntekijän ja opiskelijan perehdyttämisessä. Opinnäytetyön tekeminen ja koulutuksen järjestäminen antoi erinomaista kokemusta koulutuksen järjestämisestä ja pitämisestä tämän työn tekijälle.