Varhainen tuki osana työhyvinvointia. : Toimintamallin kehittäminen
Savioja, Minna (2012)
Savioja, Minna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111250
Tiivistelmä
Varhainen tuki on kuvaa tilannetta, jossa työntekijää, työyhteisöä tai organisaatiota uhkaavat asiat otetaan puheeksi, ennen kuin ne muodostuvat vaikeammaksi käsitellä. Varhaisen tuen toiminta on osa terveyttä edistävää työtapaa eli kaikki se, mitä työnantaja järjestää työntekijöilleen työhyvinvoinnin ylläpitoon ja parantamiseksi sekä työkyvyn alenemisen estämiseksi.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin kansainväliselle vähittäiskaupan vaateketjulle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli 1) kuvata varhaisen tuen ilmeneminen esimiestyössä, 2) suunnitella yritykselle varhaisen tuen toimintamalli ja käyttöönoton prosessi, 3) kuvata käyttöönoton eteneminen ja 4) arvioida toimintamallin toimivuutta. Kehittämistyön tehtävänä oli suunnitella varhaisen tuen toimintamalli, joka auttaa esimiehiä tunnistamaan työhyvinvointia edistäviä tekijöitä omassa työssään. Varhaisen tuen toimintamalli jalkautettiin yritykseen helmikuussa 2012 esimiesten koulutuksen kautta.
Tutkimusotteena käytettiin toimintatutkimusta ja aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Tutkimusaineistot kerättiin helmikuussa ja huhtikuussa 2012. Haastatteluihin osallistui kolme yrityksen esimiestä, ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin mukaisesti. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin työhyvinvointia, esimiestyötä ja varhaisen tuen toimintaa.
Kehittämistyön tulokset muodostuivat esimiesten antamista haastatteluista ja pro-sessin toiminnan arvioinnista. Tulosten perusteella järjestetty koulutus antoi esimiehille varhaisen tuen toiminnasta tietoa. Esimiehet kokivat, että työkykyasioista puhuminen on helpottunut työyhteisössä. Tulosten perusteella varhaisen tuen toimintamalli on voitu ottaa käyttöön yrityksessä.
Varhaisen tuen toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuvuuden turvaaminen ovat tulevaisuuden haasteita yrityksessä. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää esimiesten oma jaksaminen esimiestyön muutoksissa ja varhaisen tuen tilanteissa.
Tämä opinnäytetyö oli kehittämistyö, joka toteutettiin kansainväliselle vähittäiskaupan vaateketjulle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli 1) kuvata varhaisen tuen ilmeneminen esimiestyössä, 2) suunnitella yritykselle varhaisen tuen toimintamalli ja käyttöönoton prosessi, 3) kuvata käyttöönoton eteneminen ja 4) arvioida toimintamallin toimivuutta. Kehittämistyön tehtävänä oli suunnitella varhaisen tuen toimintamalli, joka auttaa esimiehiä tunnistamaan työhyvinvointia edistäviä tekijöitä omassa työssään. Varhaisen tuen toimintamalli jalkautettiin yritykseen helmikuussa 2012 esimiesten koulutuksen kautta.
Tutkimusotteena käytettiin toimintatutkimusta ja aineistoa kerättiin teemahaastatteluiden ja havainnoinnin avulla. Tutkimusaineistot kerättiin helmikuussa ja huhtikuussa 2012. Haastatteluihin osallistui kolme yrityksen esimiestä, ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin mukaisesti. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin työhyvinvointia, esimiestyötä ja varhaisen tuen toimintaa.
Kehittämistyön tulokset muodostuivat esimiesten antamista haastatteluista ja pro-sessin toiminnan arvioinnista. Tulosten perusteella järjestetty koulutus antoi esimiehille varhaisen tuen toiminnasta tietoa. Esimiehet kokivat, että työkykyasioista puhuminen on helpottunut työyhteisössä. Tulosten perusteella varhaisen tuen toimintamalli on voitu ottaa käyttöön yrityksessä.
Varhaisen tuen toiminnan seuranta, arviointi ja jatkuvuuden turvaaminen ovat tulevaisuuden haasteita yrityksessä. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää esimiesten oma jaksaminen esimiestyön muutoksissa ja varhaisen tuen tilanteissa.