Ruokaravintola El Burron palvelukonseptin kehittäminen ja lanseeraussuunnitelma
Miettinen, Lauri (2012)
Miettinen, Lauri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910463
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee uuden palvelukonseptin kehittämistä ja sen lanseerauskampanjaa.
Produktiivisen osion tilaajana on haminalainen ruokaravintola El Burro, jolle kehitettiin
uusi palvelukonsepti ja lanseerauskampanja palvelukonseptin markkinoinnin tueksi.
Tämän työn tavoitteena on tutkia palvelun muuttamista konseptiksi ja palvelukonseptin
markkinoimista lanseerauskampanjan avulla.
Työssä tutkittiin ensin palvelun teoriaa, palvelun muuttamista konseptiksi ja lopuksi palvelun
lanseerausta kampanjan avulla. Lisäksi aiheeseen perehdyttiin haastattelemalla ravintoloitsijaa
ja tämän henkilökuntaa suullisesti useita kertoja työn edetessä.
Koska työ itsessään on ohjekirja yritykselle, ei yhtä yksittäistä johtopäätöstä, kuten tilastoja
tai laskelmia, voida esittää. Kuitenkin työn aikana yhtiön nykytila analysoitiin, ja selvisi, että
yrityksen asiakassegmentit tulevat muuttumaan huomattavasti. Yritys, jonka painopiste on
ollut kuluttaja-asiakkailla, saa uusia haasteita kun asiakassegmentteihin lisätään yritysasiakkaat.
Tällöin yrityksen toiminta muuttuu työn mukana kehittyen ja uusiin tarpeisiin vastaten.
Produktiivisen osion tilaajana on haminalainen ruokaravintola El Burro, jolle kehitettiin
uusi palvelukonsepti ja lanseerauskampanja palvelukonseptin markkinoinnin tueksi.
Tämän työn tavoitteena on tutkia palvelun muuttamista konseptiksi ja palvelukonseptin
markkinoimista lanseerauskampanjan avulla.
Työssä tutkittiin ensin palvelun teoriaa, palvelun muuttamista konseptiksi ja lopuksi palvelun
lanseerausta kampanjan avulla. Lisäksi aiheeseen perehdyttiin haastattelemalla ravintoloitsijaa
ja tämän henkilökuntaa suullisesti useita kertoja työn edetessä.
Koska työ itsessään on ohjekirja yritykselle, ei yhtä yksittäistä johtopäätöstä, kuten tilastoja
tai laskelmia, voida esittää. Kuitenkin työn aikana yhtiön nykytila analysoitiin, ja selvisi, että
yrityksen asiakassegmentit tulevat muuttumaan huomattavasti. Yritys, jonka painopiste on
ollut kuluttaja-asiakkailla, saa uusia haasteita kun asiakassegmentteihin lisätään yritysasiakkaat.
Tällöin yrityksen toiminta muuttuu työn mukana kehittyen ja uusiin tarpeisiin vastaten.