"Todettu Hanna-äidin seinään tuijottavat silmät ja vähän muutakin" : asiakaskertomusten dokumentointiohjeet sosiaalitoimiston lastensuojelun perhetyöntekijöille
Virtanen, Nina (2012)
Virtanen, Nina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249775
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin sitä, miten perhetyöntekijät dokumentoivat asiakaskertomuksia sosiaalitoimiston lastensuojelussa. Työ on monimuotoinen opinnäytetyö, joka jakaantuu kirjalliseen raporttiosaan ja tuotokseen, joka sisältää asiakaskertomusten dokumentointiohjeet.
Sosiaalityön dokumentoinnille ei ole vielä olemassa valtakunnallisia ohjeita, vaan kaupungit voivat antaa omia ohjeitaan. Lisäksi työtiimeissä voi olla yhteisesti sovittuja dokumentointitapoja. Tämä työ tehtiin tukemaan ja selkeyttämään Raaseporin sosiaalitoimiston perhetyöntekijöiden dokumentointityötä. Raaseporin lastensuojelutiimiltä puuttuivat yhtenäiset dokumentointikäytännöt.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä dokumentointiohjeet, jotka antavat perhetyöntekijälle tietoa siitä, miten tehdä eettisesti ja juridisesti kestäviä asiakaskertomuksia ja miten osallistaa asiakas dokumentointiin. Ohjeet antoivat tietoa siitä, miksi on dokumentoitava, mitä on dokumentoitava ja miten on dokumentoitava. Ohjeiden perusteet löytyvät raporttiosasta.
Ohjeiden perusteita haettiin lainsäädännöstä ja kirjallisesta materiaalista, joita peilattiin käytännön dokumentointihaasteisiin. Näistä lähteistä löytyi perusteita, joista pystyi rakentamaan tiiviit ohjeet asiakaskertomusten dokumentointiin.
Perhetyöntekijän vastuulla on dokumentoida asiakaskertomukseen oleelliset asiat asiakaskontaktista – ja jättää dokumentoimatta epäoleelliset asiat. Sosiaalihuoltoon on lähivuosina tulossa malli, jonka tavoitteena on yhtenäistää dokumentointikäytäntöjä valtakunnallisesti. Nähtäväksi jää, miten tämä malli vaikuttaa perhetyöntekijöiden asiakaskertomusten dokumentointiin. Tämä opinnäytetyö haastaa perhetyöntekijöitä kehittämään dokumentointitapoja Raaseporin lastensuojelussa.
Sosiaalityön dokumentoinnille ei ole vielä olemassa valtakunnallisia ohjeita, vaan kaupungit voivat antaa omia ohjeitaan. Lisäksi työtiimeissä voi olla yhteisesti sovittuja dokumentointitapoja. Tämä työ tehtiin tukemaan ja selkeyttämään Raaseporin sosiaalitoimiston perhetyöntekijöiden dokumentointityötä. Raaseporin lastensuojelutiimiltä puuttuivat yhtenäiset dokumentointikäytännöt.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä dokumentointiohjeet, jotka antavat perhetyöntekijälle tietoa siitä, miten tehdä eettisesti ja juridisesti kestäviä asiakaskertomuksia ja miten osallistaa asiakas dokumentointiin. Ohjeet antoivat tietoa siitä, miksi on dokumentoitava, mitä on dokumentoitava ja miten on dokumentoitava. Ohjeiden perusteet löytyvät raporttiosasta.
Ohjeiden perusteita haettiin lainsäädännöstä ja kirjallisesta materiaalista, joita peilattiin käytännön dokumentointihaasteisiin. Näistä lähteistä löytyi perusteita, joista pystyi rakentamaan tiiviit ohjeet asiakaskertomusten dokumentointiin.
Perhetyöntekijän vastuulla on dokumentoida asiakaskertomukseen oleelliset asiat asiakaskontaktista – ja jättää dokumentoimatta epäoleelliset asiat. Sosiaalihuoltoon on lähivuosina tulossa malli, jonka tavoitteena on yhtenäistää dokumentointikäytäntöjä valtakunnallisesti. Nähtäväksi jää, miten tämä malli vaikuttaa perhetyöntekijöiden asiakaskertomusten dokumentointiin. Tämä opinnäytetyö haastaa perhetyöntekijöitä kehittämään dokumentointitapoja Raaseporin lastensuojelussa.