Palkkaprosessin alkuvaihe työntekijän näkökulmasta : Case: ISS Palvelut Oy
Himanen, Anni (2012)
Himanen, Anni
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden mielipiteitä palkkaprosessin tallennusvaiheesta. Uudenlainen työtuntien tallentamiskäytäntö otettiin toimeksiantajayrityksessä käyttöön reilu vuosi sitten. Nykyisessä tallentamisjärjestelmässä työntekijät kirjaavat itse työtietonsa suoraan sähköiseen järjestelmään aiemmin käytössä olleiden paperisten tuntikorttien sijaan. Tutkimuksessa haluttiin lähteä selvittämään, miten työntekijät kokevat sen, että he tallentavat itse työtietonsa palkkajärjestelmään. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva työntekijöiden ajatuksista tallentamisjärjestelmää kohtaan ja onko siinä heidän mielestään jotain kehitettävää.
Tutkimusprosessi aloitettiin keräämällä kyselylomakkeiden avulla tietoa työntekijöiden mielipiteistä tallentamisvaihetta kohtaan. Kyselylomakkeet jaettiin kaikille 60:lle ISS Palvelut Oy:n Itä-Suomen alueen Teknisten palveluiden työntekijöille. Vastausprosentiksi muodostui 30 %, joka jäi odotettua alhaisemmaksi. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Teoreettinen viitekehys muodostui suurilta osin työlainsäädännöstä ja organisaatiomuutoksesta.
Työntekijät olivat valtaosin tyytyväisiä nykyiseen tallennusjärjestelmään. Sen koettiin olevan varmempi ja nopeampi kuin aikaisemmin käytössä ollut paperiversio. Vastausten perusteella työntekijät hallitsevat tallennusjärjestelmän käytön hyvin, eivätkä he tarvitse lisäkoulutusta tallentamisvaiheeseen. Osan mielestä tallentamisvaiheeseen menee kuitenkin liikaa aikaa. Hankalaksi ja hitaaksi tallentaminen koettiin varsinkin, jos on usealla työmaalla viikon aikana.
Jatkotutkimuksena voitaisiin lähteä selvittämään, kuinka tallentamisvaihetta pystyttäisiin kehittämään nopeammaksi ja yksinkertaisemmaksi. Voitaisiin tutkia onko itse tallennusohjelmaa mahdollista parannella, vai olisiko hyödyllisempää tehdä työntekijöille jonkinlainen opaskirja avuksi tallentamisvaiheeseen.
Tutkimusprosessi aloitettiin keräämällä kyselylomakkeiden avulla tietoa työntekijöiden mielipiteistä tallentamisvaihetta kohtaan. Kyselylomakkeet jaettiin kaikille 60:lle ISS Palvelut Oy:n Itä-Suomen alueen Teknisten palveluiden työntekijöille. Vastausprosentiksi muodostui 30 %, joka jäi odotettua alhaisemmaksi. Vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelman avulla. Teoreettinen viitekehys muodostui suurilta osin työlainsäädännöstä ja organisaatiomuutoksesta.
Työntekijät olivat valtaosin tyytyväisiä nykyiseen tallennusjärjestelmään. Sen koettiin olevan varmempi ja nopeampi kuin aikaisemmin käytössä ollut paperiversio. Vastausten perusteella työntekijät hallitsevat tallennusjärjestelmän käytön hyvin, eivätkä he tarvitse lisäkoulutusta tallentamisvaiheeseen. Osan mielestä tallentamisvaiheeseen menee kuitenkin liikaa aikaa. Hankalaksi ja hitaaksi tallentaminen koettiin varsinkin, jos on usealla työmaalla viikon aikana.
Jatkotutkimuksena voitaisiin lähteä selvittämään, kuinka tallentamisvaihetta pystyttäisiin kehittämään nopeammaksi ja yksinkertaisemmaksi. Voitaisiin tutkia onko itse tallennusohjelmaa mahdollista parannella, vai olisiko hyödyllisempää tehdä työntekijöille jonkinlainen opaskirja avuksi tallentamisvaiheeseen.