Espoo Blues- viestintää faneille : miten parantaa viestintää Espoo Bluesin faneille?
Vaahtola, Mikko (2012)
Vaahtola, Mikko
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten SM-liigassa pelaavan jääkiekkoseura Espoo Bluesin viestintää faneille voisi parantaa. Fanit ovat elinehto jääkiekkoseuralle, sillä fanit tuovat yleisöä, uskottavuutta ja rahaa jääkiekkoseuran organisaatiolle. Lähtökohtana oli se, että syksyllä 2011 Espoo Bluesin organisaatiolla ei ollut riittäviä resursseja toteuttaa kelvollista viestintää. Opinnäytetyö on Espoo Bluesille tehtävä tilaustyö ja tutkielman tuloksista on toivottavasti hyötyä Espoo Bluesin organisaatiolle myös tulevaisuudessa.
Tutkielman alussa kerrotaan Espoo Bluesin historiaa ja organisaation tilannetta alkuvuodesta 2012. Lisäksi markkinointiviestinnän, sidosryhmäviestinnän, yhteisöviestinnän ja digitaalisen viestinnän käsitteet käydään pääpiirteittäin läpi. Espoo Bluesin viestinnän nykytila selvitettiin henkilökunnan teemahaastattelulla kasvokkain. Haastattelut tehtiin helmikuussa ja huhtikuussa 2012. Empiirisen tutkielmani aineistona on käytetty Blues Fan Clubin jäsenille sähköpostiin ja Espoo Bluesin Facebook -sivustolle lähetetyn kyselytutkimuksen vastauksia. Vastaajia oli kaiken kaikkiaan 168 henkeä.
Kyselytutkimuksen tuloksissa korostui Espoo Bluesin viestinnän riittämättömyys: Espoon katukuvaan haluttiin lisää markkinointiviestintää ja sen suunnitelmallinen ja oikea-aikainen toteuttaminen olivat avainasemassa. Myös verkon ja sosiaalisen median hyödyntäminen seuran viestinnässä havaittiin tärkeäksi asiaksi.
Tutkielmassa hyödynnetään markkinointiviestinnän, sidosryhmäviestinnän, yhteisöviestinnän ja digitaalisen viestinnän näkökulmia.
Tutkielman alussa kerrotaan Espoo Bluesin historiaa ja organisaation tilannetta alkuvuodesta 2012. Lisäksi markkinointiviestinnän, sidosryhmäviestinnän, yhteisöviestinnän ja digitaalisen viestinnän käsitteet käydään pääpiirteittäin läpi. Espoo Bluesin viestinnän nykytila selvitettiin henkilökunnan teemahaastattelulla kasvokkain. Haastattelut tehtiin helmikuussa ja huhtikuussa 2012. Empiirisen tutkielmani aineistona on käytetty Blues Fan Clubin jäsenille sähköpostiin ja Espoo Bluesin Facebook -sivustolle lähetetyn kyselytutkimuksen vastauksia. Vastaajia oli kaiken kaikkiaan 168 henkeä.
Kyselytutkimuksen tuloksissa korostui Espoo Bluesin viestinnän riittämättömyys: Espoon katukuvaan haluttiin lisää markkinointiviestintää ja sen suunnitelmallinen ja oikea-aikainen toteuttaminen olivat avainasemassa. Myös verkon ja sosiaalisen median hyödyntäminen seuran viestinnässä havaittiin tärkeäksi asiaksi.
Tutkielmassa hyödynnetään markkinointiviestinnän, sidosryhmäviestinnän, yhteisöviestinnän ja digitaalisen viestinnän näkökulmia.