Myyntiopas siivouskoneita edustavalle yritykselle
Virtanen, Iina (2012)
Virtanen, Iina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219159
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä myyntiopas siivouskoneita edustavalle yritykselle. Tavoitteena oli auttaa siivouskoneita edustavan yrityksen myyjiä hoitamaan myynti onnistuneesti. Myyvän yrityksen kannalta on tärkeää, että saavutettaisiin pysyviä asiakassuhteita. Asiakas on tyytyväinen, kun myyjä osaa hoitaa myynnin vaiheet moitteetta. Kun asiakas on tyytyväinen, ostaa hän varmasti jatkossakin samalta myyjältä. Tätä kautta myyjän ja ostajan edustamien yritysten välille syntyy yhteistyösuhde.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osuudessa on teoriaa myynnistä, hyvän myyjän ominaisuuksista ja yhteistyöstä. Teoria-osuudesta löytyy lisäksi kuvio myyntiprosessin vaiheista. Tämän kuvion sisältämät myyntiprosessin vaiheet on käyty yksitellen läpi teoria-osuuden lopussa.
Työn alusta löytyy yritysesittely opinnäytetyöni kohdeyrityksestä. Empiirisen osuuden materiaalin koostin kyseisen yrityksen myyjän ja asiakkaiden haastattelun avulla. Heille teettämäni kyselylomake löytyy opinnäytetyöni liitteet -osuudesta. Keskeisimmistä myyntiin liittyvistä asioista kokosin power point – muodossa olevan myyntioppaan. Laadin myyntioppaan sähköiseen muotoon, koska se on nykyaikaisempi ja helpommin jaettavissa kuin paperinen versio. Myyntioppaan diat löytyvät opinnäytetyöni liitteistä.
Haastattelusta ilmeni, että asiakkaat arvostavat aktiivista yhteydenpitoa myyjän puolelta pysyen kuitenkin kohtuuden rajoissa. Hyvin tärkeänä pidettiin sitä, että yhteydenottaminen myyjään olisi helppoa. Asiakkaat arvostivat joustamista myyvän yrityksen puolelta, esimerkiksi kiireellisissä tilanteissa kohteeseen voitiin toimittaa niin sanottu sijaiskone, ennen kuin tilattu siivouskone saapui paikalle. Asiakkaat arvostivat hinta/laatu –suhteen olemista kohdallaan. Myyjäyrityksellä oli kuitenkin konkreettista näyttöä siivouskoneiden laadukkuudesta. Asiakkaan oli myös mahdollista saada kone koekäyttöön. Asiakastyytyväisyys oli myyjäyritykselle tärkeää ja sitä tiedusteltiin todella usein esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osuudessa on teoriaa myynnistä, hyvän myyjän ominaisuuksista ja yhteistyöstä. Teoria-osuudesta löytyy lisäksi kuvio myyntiprosessin vaiheista. Tämän kuvion sisältämät myyntiprosessin vaiheet on käyty yksitellen läpi teoria-osuuden lopussa.
Työn alusta löytyy yritysesittely opinnäytetyöni kohdeyrityksestä. Empiirisen osuuden materiaalin koostin kyseisen yrityksen myyjän ja asiakkaiden haastattelun avulla. Heille teettämäni kyselylomake löytyy opinnäytetyöni liitteet -osuudesta. Keskeisimmistä myyntiin liittyvistä asioista kokosin power point – muodossa olevan myyntioppaan. Laadin myyntioppaan sähköiseen muotoon, koska se on nykyaikaisempi ja helpommin jaettavissa kuin paperinen versio. Myyntioppaan diat löytyvät opinnäytetyöni liitteistä.
Haastattelusta ilmeni, että asiakkaat arvostavat aktiivista yhteydenpitoa myyjän puolelta pysyen kuitenkin kohtuuden rajoissa. Hyvin tärkeänä pidettiin sitä, että yhteydenottaminen myyjään olisi helppoa. Asiakkaat arvostivat joustamista myyvän yrityksen puolelta, esimerkiksi kiireellisissä tilanteissa kohteeseen voitiin toimittaa niin sanottu sijaiskone, ennen kuin tilattu siivouskone saapui paikalle. Asiakkaat arvostivat hinta/laatu –suhteen olemista kohdallaan. Myyjäyrityksellä oli kuitenkin konkreettista näyttöä siivouskoneiden laadukkuudesta. Asiakkaan oli myös mahdollista saada kone koekäyttöön. Asiakastyytyväisyys oli myyjäyritykselle tärkeää ja sitä tiedusteltiin todella usein esimerkiksi asiakastyytyväisyyskyselyjen avulla.