Sulautuva opetus Tiedonhallinnan opintojaksolla
Jääskä, Elina (2012)
Jääskä, Elina
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218953
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218953
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli Oulun seudun ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikkö. Työn tarkoituksena oli tutkia sulatuvan opetuksen menetelmää, joka toteutettiin Tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa Tiedonhallinnan opintojaksolla vuonna 2011 kolme kertaa. Opintojakson toteutuksessa käytettiin nauhoitettuja luentoja, jotka tarjosivat joustoa ajankäyttöön opettajalle ja opiskelijoille sekä mahdollistivat tehtävien teon ohjauksen lähiopetuskerroilla. Tutkimuksella selvitettiin kokemuksia ja kehittämisehdotuksia kyseisestä opetusmenetelmästä. Työn tavoitteena oli löytää kehittämisideoita ja –kohteita opetusmenetelmään, jotta tulevaisuudessa voidaan tarjota monipuolisia, joustavia ja vaihtoehtoisia opiskelumahdollisuuksia erilaisille oppijoille.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus opiskelijoille ja opettajan haastattelu. Kysely opiskelijoille sisälsi kysymyksiä opiskelijoiden taustasta sekä osallistumisaktiivisuudesta, luentonauhoitusten laadusta ja käyttökelpoisuudesta Tiedonhallinnan opintojaksolla. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin kokemuksia nauhoitusten hyödyllisyydestä, opintojakson soveltuvuudesta opiskelijoille sekä kerättiin kehittämisehdotuksia jatkoa varten. Opettajan kokemuksia toteutuksesta kartoitettiin haastattelulla.
Tutkimuksen tietoperustana olivat sulautuvan opetuksen menetelmän teoriat ja käytännön kokemukset. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tutkittava opetusmenetelmä soveltui hyvin kyseiselle opintojaksolle ja palaute oli erityisen kannustavaa iltaryhmien opiskelijoilta, jotka käyvät työssä opiskelun ohella kokopäiväisesti. Pedagogisen ja teknisen tuen puuttuminen opintojakson suunnittelu- ja toteutusvaiheessa haittasi jonkin verran opintojakson toteutusta.
Sulautuvasta opetuksesta on tämän tutkimuksen sekä tietoperustana käytetyn aineiston perusteella hyötyä opiskelijoille ja opettajalle. Sulautuvalla opetuksella voidaan saavuttaa hyviä oppimistuloksia ja tarjota vaihtoehtoisia oppimispolkuja. Sulautuvassa opetuksessa käytetty tietotekniikka ei ole pelkästään oppimisväline vaan myös oppimisen kohde, joka antaa opiskelijoille valmiuksia työelämään ja tietoyhteiskuntaan.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus opiskelijoille ja opettajan haastattelu. Kysely opiskelijoille sisälsi kysymyksiä opiskelijoiden taustasta sekä osallistumisaktiivisuudesta, luentonauhoitusten laadusta ja käyttökelpoisuudesta Tiedonhallinnan opintojaksolla. Avoimilla kysymyksillä selvitettiin kokemuksia nauhoitusten hyödyllisyydestä, opintojakson soveltuvuudesta opiskelijoille sekä kerättiin kehittämisehdotuksia jatkoa varten. Opettajan kokemuksia toteutuksesta kartoitettiin haastattelulla.
Tutkimuksen tietoperustana olivat sulautuvan opetuksen menetelmän teoriat ja käytännön kokemukset. Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että tutkittava opetusmenetelmä soveltui hyvin kyseiselle opintojaksolle ja palaute oli erityisen kannustavaa iltaryhmien opiskelijoilta, jotka käyvät työssä opiskelun ohella kokopäiväisesti. Pedagogisen ja teknisen tuen puuttuminen opintojakson suunnittelu- ja toteutusvaiheessa haittasi jonkin verran opintojakson toteutusta.
Sulautuvasta opetuksesta on tämän tutkimuksen sekä tietoperustana käytetyn aineiston perusteella hyötyä opiskelijoille ja opettajalle. Sulautuvalla opetuksella voidaan saavuttaa hyviä oppimistuloksia ja tarjota vaihtoehtoisia oppimispolkuja. Sulautuvassa opetuksessa käytetty tietotekniikka ei ole pelkästään oppimisväline vaan myös oppimisen kohde, joka antaa opiskelijoille valmiuksia työelämään ja tietoyhteiskuntaan.