Perehdytyskansio Marian koulun Lieke-opetukseen
Lehtonen, Aila (2012)
Lehtonen, Aila
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178688
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuvaa Marian kouluun kootun perehdytyskansion tekoprosessin. Tämän kehittämistyön tarkoituksena on ollut aloittaa perehdytyskäytännöt Lieke-opetuksessa. Perehdytyskansion tavoitteena on parantaa oppilaille annettavan opetuksen laatua sekä opastaa uusia työntekijöitä ja harjoittelijoita suhtautumaan sekä toimimaan kehitysvammaisten kanssa tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tämän opinnäytetyöprosessin aikana saatiin koottua Marian koulun Lieke-opetukseen perehdytyskansio. Se on yleisluontoinen ohjeistus Lieke-oppilaiden kanssa toimimiseen. Se ei sisällä luokka- tai oppilaskohtaisia toimintaohjeita.
Kansion koonnissa pidettiin tärkeänä olennaisen tiedon kirjaaminen ja kansion koon pysyminen inhimillisenä. Näiden syiden takia kansio on jaettu erivärisin sivuin ensisijaisesti tutustuttaviiin osioihin ja myöhemmin tutustuttavin. Jotta perehdytyskansio olisi käytännössä toimiva, tulokkaita hyödyttävä teos, sen päivitys koettiin tärkeäksi.
Perehdytyskansio on koottu Lieke-opetuksen työntekijöiden yhteisen suunnittelun pohjalta. Suunnittelua on tehty yhteisissä palavereissa ja keskusteluissa. Näistä kokoontumisista on tehty muistiinpanot, jotka ovat olleet perusmateriaalia kansion teemojen käsittelyyn. Kansioon on liitetty myös perehdytykseen ja erityisopetukseen liittyvien käsitteiden määrittelyt.
Opinnäytetyöraportin teoreettisena viitekehyksenä on konstruktivismi. Perehdytykseen liitettynä tämä teoria kannustaa jalostamaan aikaisemmin opittua tietoa ja huomioi myös tulokkaan merkityksen perehdytyksessä. Konstruktivistinen näkemys luo näin pohjan vastavuoroisuudelle, joka on lähtökohta Lieke-luokissa vallitsevaa, keskustelevaa ilmapiiriä hyödyntävälle perehdytykselle.
Tämän opinnäytetyöprosessin aikana saatiin koottua Marian koulun Lieke-opetukseen perehdytyskansio. Se on yleisluontoinen ohjeistus Lieke-oppilaiden kanssa toimimiseen. Se ei sisällä luokka- tai oppilaskohtaisia toimintaohjeita.
Kansion koonnissa pidettiin tärkeänä olennaisen tiedon kirjaaminen ja kansion koon pysyminen inhimillisenä. Näiden syiden takia kansio on jaettu erivärisin sivuin ensisijaisesti tutustuttaviiin osioihin ja myöhemmin tutustuttavin. Jotta perehdytyskansio olisi käytännössä toimiva, tulokkaita hyödyttävä teos, sen päivitys koettiin tärkeäksi.
Perehdytyskansio on koottu Lieke-opetuksen työntekijöiden yhteisen suunnittelun pohjalta. Suunnittelua on tehty yhteisissä palavereissa ja keskusteluissa. Näistä kokoontumisista on tehty muistiinpanot, jotka ovat olleet perusmateriaalia kansion teemojen käsittelyyn. Kansioon on liitetty myös perehdytykseen ja erityisopetukseen liittyvien käsitteiden määrittelyt.
Opinnäytetyöraportin teoreettisena viitekehyksenä on konstruktivismi. Perehdytykseen liitettynä tämä teoria kannustaa jalostamaan aikaisemmin opittua tietoa ja huomioi myös tulokkaan merkityksen perehdytyksessä. Konstruktivistinen näkemys luo näin pohjan vastavuoroisuudelle, joka on lähtökohta Lieke-luokissa vallitsevaa, keskustelevaa ilmapiiriä hyödyntävälle perehdytykselle.