"Elämä on aikalailla vyyhti" : Toimeentulotukiasiakkaiden näkemyksiä tuen ja ohjauksen tarpeesta
Ridanpää, Kirsti (2012)
Ridanpää, Kirsti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työttömien toimeentulotukiasiakkaiden näkemyksiä psykososiaalisen tuen ja palveluohjauksen tarpeesta. Kohderyhmänä olivat Seinäjoen kaupungin toimeentulotukiasiakkaat, jotka asioivat Ylistaron palvelutoimistossa. Tavoitteena oli selvittää ohjauksen ja tuen tarvetta asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään työttömyyttä, toimeentulotukea, hyvinvointia ja sosiaalityön toimintatapoja. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa toimeentulotuen asiakasta. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelua apuna käyttäen. Teemoiksi muodostuivat asiakkaiden näkemykset elämänhallintataidoista ja palveluohjauksen sekä psykososiaalisen tuen tarpeesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat kokivat saaneensa riittävää palveluohjausta sekä tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi asioidessaan tämänhetkisen kotikuntansa sosiaalitoimistossa. Työntekijät ovat huomioineet asiakkaan vaihtelevankin elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti. Kehittämistarpeissa nousi esiin tiedotuksen lisääminen täydentävästä toimeentulotuesta sekä huomion kiinnittäminen työntekijän ja asiakkaan välisen luottamuksellisen suhteen muodostumiseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa osassa käsitellään työttömyyttä, toimeentulotukea, hyvinvointia ja sosiaalityön toimintatapoja. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluna. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa toimeentulotuen asiakasta. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelua apuna käyttäen. Teemoiksi muodostuivat asiakkaiden näkemykset elämänhallintataidoista ja palveluohjauksen sekä psykososiaalisen tuen tarpeesta.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkaat kokivat saaneensa riittävää palveluohjausta sekä tulleensa kuulluksi ja ymmärretyksi asioidessaan tämänhetkisen kotikuntansa sosiaalitoimistossa. Työntekijät ovat huomioineet asiakkaan vaihtelevankin elämäntilanteen kokonaisvaltaisesti. Kehittämistarpeissa nousi esiin tiedotuksen lisääminen täydentävästä toimeentulotuesta sekä huomion kiinnittäminen työntekijän ja asiakkaan välisen luottamuksellisen suhteen muodostumiseen.