Sähköisen taloushallinnon prosessien kehittäminen
Vidgren, Katriina (2012)
Vidgren, Katriina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168624
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona GoodMood-Groupille. GoodMood-Group muodostuu GoodMood Innovations Oy:stä sekä GoodMood Productions Oy:stä. Yrityksillä on toimipisteet Helsingissä ja Turussa. GoodMood on erikoistunut elokuvien, videoiden ja televisio-ohjelmien tuotantoon sekä info-tv-ratkaisuihin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä nykytilakartoitus GoodMoodin taloushallintoon. Nykytilakartoituksen tavoitteena on selvittää kohdeyritysten taloushallinnon toiminta tällä hetkellä ja auttaa yritystä löytämään kehitystä vaativat toiminnot.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sähköisen taloushallinnon perusteita. Taloushallinnon prosesseista teoriaosuuteen on sisällytetty myynti- ja ostolaskutus, matkalaskutus, pääkirjanpito ja kassasuunnittelu. Teoriapohjan tarkoituksena on luoda pohjaa työn varsinaiselle tutkimusosuudelle, jotka käsittelee teoriaosuudessa läpi käytyjä prosesseja.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla ja osallistumalla kohdeyritysten taloushallinnon prosesseihin. Tarkoituksena oli saada kokonaisvaltainen kuva yrityksien taloushallinnosta. Tutkimuksen myötä yrityksille tehtiin prosessikuvaukset, jotka auttavat yrityksiä hahmottamaan taloushallintonsa nykytilanteen.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että kohdeyrityksissä tapahtuu paljon kahdenkertaista työtä, joka on seurausta kahden erilaisen yrityksen taloushallinnon hoitamisesta. Vaikka kohdeyritys oli hyvin sähköistänyt ja modernisoinut taloushallintonsa, sen ohjelmistoja ei oltu synkronoitu keskenään, eivätkä ne olleet yhdenmukaisia. Tämä lisäsi tutkimuksen mukaan myös työn määrää.
Tutkimuksen seurauksena kohdeyrityksille tehtiin kehitysehdotus yrityksen taloushallinnon kehittämiseksi. Kaikkea kahdenkertaista työtä on kuitenkin vaikea kitkeä kokonaan pois, sillä kyseessä ovat kuitenkin erilliset yritykset. Kehitysehdotuksen avulla yritykset voivat kuitenkin tehostaa taloushallintoaan ja näin saada siitä kustannustehokkaampi tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee sähköisen taloushallinnon perusteita. Taloushallinnon prosesseista teoriaosuuteen on sisällytetty myynti- ja ostolaskutus, matkalaskutus, pääkirjanpito ja kassasuunnittelu. Teoriapohjan tarkoituksena on luoda pohjaa työn varsinaiselle tutkimusosuudelle, jotka käsittelee teoriaosuudessa läpi käytyjä prosesseja.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla ja osallistumalla kohdeyritysten taloushallinnon prosesseihin. Tarkoituksena oli saada kokonaisvaltainen kuva yrityksien taloushallinnosta. Tutkimuksen myötä yrityksille tehtiin prosessikuvaukset, jotka auttavat yrityksiä hahmottamaan taloushallintonsa nykytilanteen.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että kohdeyrityksissä tapahtuu paljon kahdenkertaista työtä, joka on seurausta kahden erilaisen yrityksen taloushallinnon hoitamisesta. Vaikka kohdeyritys oli hyvin sähköistänyt ja modernisoinut taloushallintonsa, sen ohjelmistoja ei oltu synkronoitu keskenään, eivätkä ne olleet yhdenmukaisia. Tämä lisäsi tutkimuksen mukaan myös työn määrää.
Tutkimuksen seurauksena kohdeyrityksille tehtiin kehitysehdotus yrityksen taloushallinnon kehittämiseksi. Kaikkea kahdenkertaista työtä on kuitenkin vaikea kitkeä kokonaan pois, sillä kyseessä ovat kuitenkin erilliset yritykset. Kehitysehdotuksen avulla yritykset voivat kuitenkin tehostaa taloushallintoaan ja näin saada siitä kustannustehokkaampi tulevaisuudessa.