Private label products: improving collaboration within international supply chain : case: L-Fashion Group
Liukkonen, Elina (2012)
Liukkonen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097270
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työnjakoa ja tiedonkulkua private label - tuotteiden kansainvälisessä toimitusketjussa. Työn toimeksiantajana toimi L-Fashion Group Oy, joka toimii vaatetusalalla. Yrityksen tuotanto on keskitetty Kiinaan. Työn tavoite on selventää työnjakoa toimitusketjun jäsenten välillä ja arvioida case-yrityksen asemaa private label – tuotteiden valmistajana SWOT-analyysin avulla. Lopuksi työssä on koottu tulevaisuuden näkymiä toimitusketjun kehittämisen suhteen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä varten koottu aineisto tukeutuu kirjoittajan havainnointiin, kolmeen yrityksessä toteutettuun teemahaastatteluun sekä aihetta koskevaan kirjallisuuteen. Työn teoriaosassa tutkitaan toimitusketjuja sekä private label – prosesseja, minkä tavoite on yhdistää aiheet case-osuuden kanssa ja tukea opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Tässä työssä teoriaa ja empiriaa käsitellään rinnakkain.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että private label – prosessissa vaikeuksia on aiheutunut sekä yhteisten käytäntöjen epäselvyyksistä että asiakkaalta saatavien ohjeistusten ristiriitaisuudesta. Toimitusketjun hallinnan trendit korostavat yhteistyökyvykkyyttä sekä aktiivista kanssakäymistä toimitusketjun kaikkien jäsenten kesken. Toimiminen kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä vaatii nopeutta ja joustavuutta, jotta markkinoiden kysyntään pystytään vastaamaan oikeaan aikaan.
Viestintä on merkittävä toiminto yritykselle sekä sisäisesti että ulkoisesti. Se on tärkeä työkalu organisaatioiden toiminnoille sekä tekijöille, jotka vaikuttavat niiden tehokkuuteen. Opinnäytetyön johtopäätökset osoittavat, että vastuunjaon tarkentaminen private label - prosessissa edistää yhteistyötä ulkomaalaisten liikekumppaneiden kanssa ja parantaa asiakastyytyväisyyttä toimitusketjun lopussa.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja sitä varten koottu aineisto tukeutuu kirjoittajan havainnointiin, kolmeen yrityksessä toteutettuun teemahaastatteluun sekä aihetta koskevaan kirjallisuuteen. Työn teoriaosassa tutkitaan toimitusketjuja sekä private label – prosesseja, minkä tavoite on yhdistää aiheet case-osuuden kanssa ja tukea opinnäytetyön tavoitteiden toteutumista. Tässä työssä teoriaa ja empiriaa käsitellään rinnakkain.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että private label – prosessissa vaikeuksia on aiheutunut sekä yhteisten käytäntöjen epäselvyyksistä että asiakkaalta saatavien ohjeistusten ristiriitaisuudesta. Toimitusketjun hallinnan trendit korostavat yhteistyökyvykkyyttä sekä aktiivista kanssakäymistä toimitusketjun kaikkien jäsenten kesken. Toimiminen kansainvälisessä liiketoimintaympäristössä vaatii nopeutta ja joustavuutta, jotta markkinoiden kysyntään pystytään vastaamaan oikeaan aikaan.
Viestintä on merkittävä toiminto yritykselle sekä sisäisesti että ulkoisesti. Se on tärkeä työkalu organisaatioiden toiminnoille sekä tekijöille, jotka vaikuttavat niiden tehokkuuteen. Opinnäytetyön johtopäätökset osoittavat, että vastuunjaon tarkentaminen private label - prosessissa edistää yhteistyötä ulkomaalaisten liikekumppaneiden kanssa ja parantaa asiakastyytyväisyyttä toimitusketjun lopussa.