Tulevaisuuden johtaminen musiikkialalla : case: Apulanta Oy
Hämäläinen, Joonas (2012)
Hämäläinen, Joonas
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086893
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on kartoittaa musiikkialan tulevaisuutta kohtaavia haasteita ja etsiä keinoja vastata niihin erinäisten johtamistapojen avulla. Työn tutkimuskysymyksenä on selvittää haasteita musiikkialan johtamisessa tulevaisuudessa. Tämän lisäksi alakysymyksinä on selvittää tulevien haasteiden vaikutusta musiikin tuotantoon ja tapoja johtaa alaa tulevaisuudessa. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä caseyritys Apulanta Oy:n kanssa.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisteorioista, jotka käsittelevät itsensä johtamista, muutosjohtamista sekä strategista johtamista. Teoriaosuuden tietoperusta on kerätty käyttämällä alaa ja johtamista koskevia kirjallisia lähteitä sekä tutkijan havaintoja alalta.
Empiirisessä osiossa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus teemahaastatteluiden muodossa. Haastatteluissa oli osallisena caseyrityksen työntekijöitä sekä yrityksen sidosryhmän edustajia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ala on suuren muutoksen partaalla. Edessä on kokeilujen aikakausi, jolla yritysten on pystyttävä reagoimaan nopeasti alan muuttuvaan kenttään ja löydettävä uusia ansaintalogiikoita levyjen myynnin käydessä yhä tuottamattomammaksi. Skenaariojohtamisella voidaan nopeuttaa yrityksen reaktioaikaa muutokseen, jolloin yritys pysyy kilpailukykyisenä. Musiikin tuotannon tueksi yritysten tulee hakea taloudellista tukea ulkopuolisilta toimijoilta, jolloin tuotannon kustannukset saadaan katettua.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu johtamisteorioista, jotka käsittelevät itsensä johtamista, muutosjohtamista sekä strategista johtamista. Teoriaosuuden tietoperusta on kerätty käyttämällä alaa ja johtamista koskevia kirjallisia lähteitä sekä tutkijan havaintoja alalta.
Empiirisessä osiossa toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus teemahaastatteluiden muodossa. Haastatteluissa oli osallisena caseyrityksen työntekijöitä sekä yrityksen sidosryhmän edustajia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ala on suuren muutoksen partaalla. Edessä on kokeilujen aikakausi, jolla yritysten on pystyttävä reagoimaan nopeasti alan muuttuvaan kenttään ja löydettävä uusia ansaintalogiikoita levyjen myynnin käydessä yhä tuottamattomammaksi. Skenaariojohtamisella voidaan nopeuttaa yrityksen reaktioaikaa muutokseen, jolloin yritys pysyy kilpailukykyisenä. Musiikin tuotannon tueksi yritysten tulee hakea taloudellista tukea ulkopuolisilta toimijoilta, jolloin tuotannon kustannukset saadaan katettua.