Tunne kohderyhmä. Tutkimus siitä, millainen hyvän hevoslehden pitäisi olla.
Laitinen, Henni (2012)
Laitinen, Henni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076674
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii sitä, millaista hevoslehteä Tunne Hevonen -lehden kohderyhmä haluaisi lukea. Työn toimeksiantaja on Tunne Hevonen -lehti ja työn tarkoituksena on saada kohderyhmän mieltymysten perusteella osviittaa siitä, miksi lehteä lukee vain pieni osa sen kohderyhmään kuuluvista.
Työtä varten on tehty laadullista tutkimusta ja tutkimusmetodina on käytetty ryhmähaastattelua. Ryhmiin on valittu yhteensä kahdeksan henkilöä, jotka ikänsä ja kiinnostuksenkohteidensa puolesta kuuluvat lehden kohderyhmään, mutta eivät lue sitä. Haastattelujen avulla selvitetään, mitä henkilöt haluaisivat hevoslehdestä lukea ja mitä mieltä he Tunne Hevonen -lehdestä ovat.
Tunne Hevonen -lehti mainostaa olevansa lehti tiedostavalle hevosihmiselle, mikä viittaa jonkinlaiseen asenteellisuuteen. Tutkimustulosten perusteella lehti ei kuitenkaan erotu tarpeeksi muista suomalaisista hevoslehdistä ja sen pitäisi tuoda enemmän esiin omia arvojaan. Tutkimukseen osallistuneet kaipaavat lehteen myös esimerkiksi enemmän konkreettisia neuvoja ja monipuolisempia palstoja.
Johtopäätösten mukaan lehden pitäisi vielä selventää omaa linjaansa ja panostaa uudenlaisiin juttutyyppeihin, jotta se erottuisi muista vastaavista lehdistä. Myös juttujen toteutusta pitäisi parantaa.
Tutkimus on aloitettu lokakuussa 2011 ja työ on saatu päätökseen huhtikuun alussa 2012.
Työtä varten on tehty laadullista tutkimusta ja tutkimusmetodina on käytetty ryhmähaastattelua. Ryhmiin on valittu yhteensä kahdeksan henkilöä, jotka ikänsä ja kiinnostuksenkohteidensa puolesta kuuluvat lehden kohderyhmään, mutta eivät lue sitä. Haastattelujen avulla selvitetään, mitä henkilöt haluaisivat hevoslehdestä lukea ja mitä mieltä he Tunne Hevonen -lehdestä ovat.
Tunne Hevonen -lehti mainostaa olevansa lehti tiedostavalle hevosihmiselle, mikä viittaa jonkinlaiseen asenteellisuuteen. Tutkimustulosten perusteella lehti ei kuitenkaan erotu tarpeeksi muista suomalaisista hevoslehdistä ja sen pitäisi tuoda enemmän esiin omia arvojaan. Tutkimukseen osallistuneet kaipaavat lehteen myös esimerkiksi enemmän konkreettisia neuvoja ja monipuolisempia palstoja.
Johtopäätösten mukaan lehden pitäisi vielä selventää omaa linjaansa ja panostaa uudenlaisiin juttutyyppeihin, jotta se erottuisi muista vastaavista lehdistä. Myös juttujen toteutusta pitäisi parantaa.
Tutkimus on aloitettu lokakuussa 2011 ja työ on saatu päätökseen huhtikuun alussa 2012.