Palvelualan pienyrityksen menestyminen ja kilpailukeinot
Saarinen, Terhi (2012)
Saarinen, Terhi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066467
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli löytää pienen palvelualan yrityksen menestystekijöitä ja pohtia kilpailukykyä tämän päivän markkinoilla. Taustani perusteella kehittämiskohteeksi valikoitui luonnollisesti oma, hiusalan yritykseni. Valaisin ensin ns. mikroyritysten tilaa Suomessa yleensä. Selvitin, kuinka paljon pienyrittäjyyttä on ja onko sillä tulevaisuutta. Sitten aloin kartoittamaan menestystekijöitä. Mitä menestystekijöillä tarkoitetaan ja mitä ne ovat palvelualalla? Menestystekijöiden rinnalle käsiteltäväksi nousi käsite, kilpailukeinot.
Kilpailukeinoista nostin seitsemän tärkeintä käsiteltäväksi. Ensimmäisenä tekijänä analysoin tuotetta tai palvelua, joka on tietysti peruskilpailukeino. Tuotepäätökset ovat perusta muille markkinointipäätöksille. Hyvälle tuotteelle tai palvelulle on osattava asettaa oikea, kannattava ja asiakkaalle sopiva hinta. Hinnoittelu onkin kannat-tavan yritystoiminnan perustekijä. Tärkeä kilpailukeino on myös saatavuus, joka mahdollistaa tuotteen tai palvelun ja asiakkaan kohtaamisen eli poistaa ostamisen esteet. Jotta asiakkaat saisivat tietää tuotteista ja palveluista on tehtävä joukko oikeita ja sopivan hintaisia markkinointiviestintäratkaisuja. Internetistä on tullut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää, joten pohdin jonkin verran myös verkon tuomia mahdollisuuksia pienyrityksille.
Palvelualan yrityksessä henkilöstöllä on ratkaiseva merkitys. Varsinkin taidealoilla, kuten hiusalalla, ovat palvelut erittäin henkilösidonnaisia. Hyvä henkilöstö on hiusa-lalla yksi tärkeimpiä kilpailukeinoja. Pienessä yrityksessä jatkuva itsensä kehittäminen on tärkeää. Yrityksen toimintatavat ovat myös kilpailukeinoja. Toiminta-ajatuksen tulee olla sellainen, mikä vahvistaa asiakkaan asemaa. Nostin vielä yhdeksi kilpailukeinoksi erilaistumisen. Koska kilpailu on kovaa, jotenkin on erotuttava massasta, jotta asiakas haluaa juuri sinun palveltavaksesi. Työtä tehdessä huomasin asiakkaan roolin tärkeyden tuotetta tai palvelua tuotettaessa ja markkinoidessa. Tämä kannattaa huomioida yritystoiminnassa. Toin esiin viisi tärkeää markkinoinnin kilpailukeinoa asiakasnäkökulmasta; lisäarvo, kustannus, mukavuus, kommunikointi ja kumppanuus.
Esittelen työssäni selkeitä ja helppoja keinoja yrityksen menestystekijöiden mittaamiseksi ja analysoimiseksi. Esittelen SERV-Qual-menetelmän ja perinteisen SWOT-analyysin, joka sopii kaikenlaisille yrityksille ja organisaatioille hyvin. Tein suunnitelman asiakasanalyysin tekemiseksi parturi-kampaamon asiakkaille palvelun laadusta. Huomasin menestystekijöiden kartoittamisen ja säännöllisen mittaamisen tärkeyden pienissäkin yrityksissä.
Kilpailukeinoista nostin seitsemän tärkeintä käsiteltäväksi. Ensimmäisenä tekijänä analysoin tuotetta tai palvelua, joka on tietysti peruskilpailukeino. Tuotepäätökset ovat perusta muille markkinointipäätöksille. Hyvälle tuotteelle tai palvelulle on osattava asettaa oikea, kannattava ja asiakkaalle sopiva hinta. Hinnoittelu onkin kannat-tavan yritystoiminnan perustekijä. Tärkeä kilpailukeino on myös saatavuus, joka mahdollistaa tuotteen tai palvelun ja asiakkaan kohtaamisen eli poistaa ostamisen esteet. Jotta asiakkaat saisivat tietää tuotteista ja palveluista on tehtävä joukko oikeita ja sopivan hintaisia markkinointiviestintäratkaisuja. Internetistä on tullut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää, joten pohdin jonkin verran myös verkon tuomia mahdollisuuksia pienyrityksille.
Palvelualan yrityksessä henkilöstöllä on ratkaiseva merkitys. Varsinkin taidealoilla, kuten hiusalalla, ovat palvelut erittäin henkilösidonnaisia. Hyvä henkilöstö on hiusa-lalla yksi tärkeimpiä kilpailukeinoja. Pienessä yrityksessä jatkuva itsensä kehittäminen on tärkeää. Yrityksen toimintatavat ovat myös kilpailukeinoja. Toiminta-ajatuksen tulee olla sellainen, mikä vahvistaa asiakkaan asemaa. Nostin vielä yhdeksi kilpailukeinoksi erilaistumisen. Koska kilpailu on kovaa, jotenkin on erotuttava massasta, jotta asiakas haluaa juuri sinun palveltavaksesi. Työtä tehdessä huomasin asiakkaan roolin tärkeyden tuotetta tai palvelua tuotettaessa ja markkinoidessa. Tämä kannattaa huomioida yritystoiminnassa. Toin esiin viisi tärkeää markkinoinnin kilpailukeinoa asiakasnäkökulmasta; lisäarvo, kustannus, mukavuus, kommunikointi ja kumppanuus.
Esittelen työssäni selkeitä ja helppoja keinoja yrityksen menestystekijöiden mittaamiseksi ja analysoimiseksi. Esittelen SERV-Qual-menetelmän ja perinteisen SWOT-analyysin, joka sopii kaikenlaisille yrityksille ja organisaatioille hyvin. Tein suunnitelman asiakasanalyysin tekemiseksi parturi-kampaamon asiakkaille palvelun laadusta. Huomasin menestystekijöiden kartoittamisen ja säännöllisen mittaamisen tärkeyden pienissäkin yrityksissä.