Havaintoja aasialaisten kansanmusiikkitraditioiden oppimisprosesseista
Hanikka, Jenni (2012)
Hanikka, Jenni
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046363
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee kahdeksan kuukautta kestänyttä musiikin keruu- ja opintomatkaa Udmurtiaan, Tuvaan, Mongoliaan, Kiinaan ja Borneoon sekä oppimiskokemuksia matkan varrella. Matkan päätyttyä kokosimme oppimastamme materiaalista konsertin yhdessä matkalla mukana olleen opiskelutoverini Hanna Järven kanssa.
Matkan aikana kuulin udmurttilaista kubisin soittoa ja opiskelin udmurttilaista laulua, tuvalaista kurkkulaulua, mongolialaista limbe-huilun soittoa sekä kiinalaista dizi-huilun soittoa. Tässä raportissa oppimiskokemukset on purettu auki kertomalla seikkaperäisesti opiskelun vaiheista ja siitä, mitä minun tuli oppia pystyäkseni tuottamaan tietynlaista musiikkiperinnettä. Udmurtteja ja heidän musiikkiaan käsitellään tässä laajemmin, mutta muiden tutkimuskohteiden osalta taas omat oppimiskokemukset ovat enemmän tarkastelun keskiössä.
Pohdinnan aiheena on konsertin onnistuminen, sekä erilaisten oppimiskokemusten vertailu. Siinä pohditaan miksi kokemukset erosivat toisistaan, vaikka kyse olikin kaikissa kohteissa jollain tasolla perinnemusiikin opiskelusta. Lopuksi syvennytään siihen, mikä merkitys sillä oli, että olimme paikan päällä opiskelemassa erilaisia musiikkitraditioita, emmekä tyytyneet opiskelemaan asiaa vain äänitteiden kautta.
Matkan aikana kuulin udmurttilaista kubisin soittoa ja opiskelin udmurttilaista laulua, tuvalaista kurkkulaulua, mongolialaista limbe-huilun soittoa sekä kiinalaista dizi-huilun soittoa. Tässä raportissa oppimiskokemukset on purettu auki kertomalla seikkaperäisesti opiskelun vaiheista ja siitä, mitä minun tuli oppia pystyäkseni tuottamaan tietynlaista musiikkiperinnettä. Udmurtteja ja heidän musiikkiaan käsitellään tässä laajemmin, mutta muiden tutkimuskohteiden osalta taas omat oppimiskokemukset ovat enemmän tarkastelun keskiössä.
Pohdinnan aiheena on konsertin onnistuminen, sekä erilaisten oppimiskokemusten vertailu. Siinä pohditaan miksi kokemukset erosivat toisistaan, vaikka kyse olikin kaikissa kohteissa jollain tasolla perinnemusiikin opiskelusta. Lopuksi syvennytään siihen, mikä merkitys sillä oli, että olimme paikan päällä opiskelemassa erilaisia musiikkitraditioita, emmekä tyytyneet opiskelemaan asiaa vain äänitteiden kautta.