2. asteen opetus ja Y-sukupolvi
Leinonen, Tero (2012)
Leinonen, Tero
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025915
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskittyy tarkastelemaan Y-sukupolven olemista työelämässä. Y-sukupolvi (vuosina 1980-2000 syntyneet) haastaa totutut johtamismallit ja vaativat aiempia sukupolvia enemmän esimiestoiminnalta.
Tässä työssä tarkastellaan teoriaosuudessa kirjallisuutta mitä johtajuus on ja mitä johtajuudella tarkoitetaan. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös Y-sukupolvea työntekijänä ja miten Y-sukupolvi ja aiempi sukupolvi kokevat työntekijä - esimies asetelman. Teoriaosuudessa on myös käsitelty opettamisen perusteita ja oppimismetodeita sekä sosiaalista mediaa.
Teoriaosuuden perusteella laadittu kvalitatiivinen tutkimus selvittää eri teemojen kautta Y-sukupolven toimintaa työelämässä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Y-sukupolvelle tutut sosiaalisen median palvelut ovat vieraita yrityksille. Tutkimuksessa havaittiin myös, että Y-sukupolvi on tottunut saamaan työstään ja toiminnastaan palautetta, jota on myös 2. asteen opetuksessa ryhdyttävä paremmin oppilaalle antamaan. Tutkimuksessa todettiin myös, että opetuksen järjestäjän tulee määritellä tutkintojen perusteisiin uusi työelämän entistä nopeampaa muutosta käsittelevä kurssi. Tämän hetken työelämän haasteena todetaan olevan sosiaalisen median käyttö työssä ja opetuksessa. Sosiaalinen media on otettava osaksi opetusta opetuksen tehostamiseksi ja oppijoiden motivaation ylläpitämiseksi. Sosiaalisen median käyttöönotto ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti, vaan tähän pitää opetuksen järjestäjän määritellä mm. pelisäännöt ja opettajille resurssit.
Tässä työssä tarkastellaan teoriaosuudessa kirjallisuutta mitä johtajuus on ja mitä johtajuudella tarkoitetaan. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös Y-sukupolvea työntekijänä ja miten Y-sukupolvi ja aiempi sukupolvi kokevat työntekijä - esimies asetelman. Teoriaosuudessa on myös käsitelty opettamisen perusteita ja oppimismetodeita sekä sosiaalista mediaa.
Teoriaosuuden perusteella laadittu kvalitatiivinen tutkimus selvittää eri teemojen kautta Y-sukupolven toimintaa työelämässä.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että Y-sukupolvelle tutut sosiaalisen median palvelut ovat vieraita yrityksille. Tutkimuksessa havaittiin myös, että Y-sukupolvi on tottunut saamaan työstään ja toiminnastaan palautetta, jota on myös 2. asteen opetuksessa ryhdyttävä paremmin oppilaalle antamaan. Tutkimuksessa todettiin myös, että opetuksen järjestäjän tulee määritellä tutkintojen perusteisiin uusi työelämän entistä nopeampaa muutosta käsittelevä kurssi. Tämän hetken työelämän haasteena todetaan olevan sosiaalisen median käyttö työssä ja opetuksessa. Sosiaalinen media on otettava osaksi opetusta opetuksen tehostamiseksi ja oppijoiden motivaation ylläpitämiseksi. Sosiaalisen median käyttöönotto ei kuitenkaan tapahdu automaattisesti, vaan tähän pitää opetuksen järjestäjän määritellä mm. pelisäännöt ja opettajille resurssit.