Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen toiminnallisessa ryhmässä
Mansberg, Kaire; Rantonen, Terhi (2012)
Mansberg, Kaire
Rantonen, Terhi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025842
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mansberg, Kaire & Rantonen, Terhi. Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen toiminnallisessa ryhmässä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 62s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus/ sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, joka toteutettiin Pienperheyhdistyksen perhepaikka Punahilkassa. Opinnäytetyön tarve nousi Punahilkan asiakaskunnan tarpeista. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen vuorovaikutusryhmä. Ryhmän tavoitteena oli vahvistaa vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Työllä haluttiin selvittää, miten vanhemmat kokivat ryhmän vahvistaneen heidän ja lasten välistä vuorovaikutusta. Yhtenä työn tavoitteena oli kehittää Punahilkan ryhmätoimintaa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2011. Se piti sisällään vuorovaikutusryhmän suunnittelun ja toteutuksen. Ryhmä kokoontui viikoittain yhteensä neljä kertaa. Toiminnallisiin ryhmiin osallistui seitsemän vanhempaa ja kahdeksan lasta. Ryhmässä toteutettiin erilaisia vuorovaikutusta vahvistavia toiminnallisia menetelmiä. Jokainen ryhmätapaamiskerta sisälsi lapsille ohjatun leikkihetken ja vanhemmille tilaisuuden keskusteluun.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsiteltiin työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten vanhemmuutta, vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja kiintymyssuhdetta, toiminnallisen ryhmän periaatteita ja sosiaalipedagogiikkaa. Näiden lisäksi käsittelemme lapsiperheiden ulkoisia haasteita ja leikin merkitystä lapsen vuorovaikutuksen vahvistamisessa.
Toiminnallisen ryhmän tavoitteiden toteutumista arvioitiin osallistuvalla havainnoinnilla ja vanhemmilta kerätyillä palautteilla. Palautelomake auttoi meitä selvittämään, miten vanhemmat kokivat ryhmän vahvistaneen heidän ja lastensa välistä vuorovaikutusta. Osallistuvan havainnoinnin tavoitteena oli havainnoida vanhempien ja lasten toimintaa ja käyttäytymistä ryhmän erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Näiden lisäksi käytimme työmme arvioinnissa päiväkirjaa ja itsearviointilomaketta.
Havainnoinnin perusteella voidaan todeta, että tämän kaltaisille vuorovaikutusryhmille olisi jatkossakin tarvetta. Opinnäytetyön keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että toiminnallinen vuorovaikutusryhmä soveltuu erinomaisesti vahvistamaan vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta.
Asiasanat: vanhemmuus, vuorovaikutus, kiintymyssuhde, toiminnalliset menetelmät, sosiaalipedagogiikka
Mansberg, Kaire & Rantonen, Terhi. Vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen toiminnallisessa ryhmässä. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2012, 62s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus/ sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on toiminnallinen produktio, joka toteutettiin Pienperheyhdistyksen perhepaikka Punahilkassa. Opinnäytetyön tarve nousi Punahilkan asiakaskunnan tarpeista. Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa toiminnallinen vuorovaikutusryhmä. Ryhmän tavoitteena oli vahvistaa vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Työllä haluttiin selvittää, miten vanhemmat kokivat ryhmän vahvistaneen heidän ja lasten välistä vuorovaikutusta. Yhtenä työn tavoitteena oli kehittää Punahilkan ryhmätoimintaa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta. Toiminnallinen osuus toteutettiin keväällä 2011. Se piti sisällään vuorovaikutusryhmän suunnittelun ja toteutuksen. Ryhmä kokoontui viikoittain yhteensä neljä kertaa. Toiminnallisiin ryhmiin osallistui seitsemän vanhempaa ja kahdeksan lasta. Ryhmässä toteutettiin erilaisia vuorovaikutusta vahvistavia toiminnallisia menetelmiä. Jokainen ryhmätapaamiskerta sisälsi lapsille ohjatun leikkihetken ja vanhemmille tilaisuuden keskusteluun.
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsiteltiin työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten vanhemmuutta, vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta ja kiintymyssuhdetta, toiminnallisen ryhmän periaatteita ja sosiaalipedagogiikkaa. Näiden lisäksi käsittelemme lapsiperheiden ulkoisia haasteita ja leikin merkitystä lapsen vuorovaikutuksen vahvistamisessa.
Toiminnallisen ryhmän tavoitteiden toteutumista arvioitiin osallistuvalla havainnoinnilla ja vanhemmilta kerätyillä palautteilla. Palautelomake auttoi meitä selvittämään, miten vanhemmat kokivat ryhmän vahvistaneen heidän ja lastensa välistä vuorovaikutusta. Osallistuvan havainnoinnin tavoitteena oli havainnoida vanhempien ja lasten toimintaa ja käyttäytymistä ryhmän erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Näiden lisäksi käytimme työmme arvioinnissa päiväkirjaa ja itsearviointilomaketta.
Havainnoinnin perusteella voidaan todeta, että tämän kaltaisille vuorovaikutusryhmille olisi jatkossakin tarvetta. Opinnäytetyön keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että toiminnallinen vuorovaikutusryhmä soveltuu erinomaisesti vahvistamaan vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta.
Asiasanat: vanhemmuus, vuorovaikutus, kiintymyssuhde, toiminnalliset menetelmät, sosiaalipedagogiikka