Kouluterveydenhoitajien kokemuksia kuudesluokkalaisten terveystarkastuksista
Nieminen, Kristiina (2012)
Nieminen, Kristiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025796
Tiivistelmä
Nieminen, Kristiina. Kouluterveydenhoitajien kokemuksia kuudesluokkalaisten terveystarkastuksista. Helsinki, kevät 2012, 35 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, Terveydenhoitaja (AMK).
Kouluterveydenhuolto on koululaisten oma työterveyshuolto, joka tarkkailee koululaisten terveyttä ja hyvinvointia fyysiseltä, psyykkiseltä ja sosiaaliselta kannalta sekä tarvittaessa puuttuu myös kouluympäristön terveellisyyteen ja turvallisuuteen. Kouluterveydenhoitajan ja koululääkärin muodostamaa kouluterveydenhuollon tiimiä edustaa oppilashuoltoryhmässä usein yksin terveydenhoitaja. Oppilashuoltoryhmä on moniammatillinen tiimi, jossa lapsen etua ajaa terveydenhoitajan ja lääkärin lisäksi koulukuraattori, -psykologi, rehtori ja opettajat. Kaikki tapahtuu yhteistyössä koululaisen ja hänen huoltajiensa kanssa.
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kouluterveydenhoitajat kuvaavat onnistunutta terveystarkastusta ja miten epäonnistunutta kuudesluokkalaisen terveystarkastusta. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka vaikuttivat kouluterveydenhoitajien mielestä onnistumiseen ja epäonnistumiseen. Tutkimus liittyi Lapsen ääni koulussa –hankkeeseen.
Aineisto kerättiin sähköpostitse lomakehaastattelulla satunnaisotannalla erään suomalaisen kunnan kouluterveydenhoitajia talvella 2011. Kymmenelle kouluterveydenhoitajalle esitettiin kaksi avointa pääkysymystä ja kaksi avointa tarkentavaa kysymystä. Terveydenhoitajista viisi vastasi haastattelukysymyksiin. Yhteensä aineistoa oli viisi sivua. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että haastatellut kouluterveydenhoitajat kokivat onnistuneensa silloin, kun koululainen tuli mielellään terveystarkastukseen ja kertoi mielellään ja oma-aloitteisesti hyvinvoinnistaan. Onnistumiseen ja epäonnistumiseen vaikuttavista tekijöistä esiin nousivat vuorovaikutus koululaisen kanssa, oma työtapa ja työympäristö. Kouluterveydenhoitajien kuvailemista vastaanottotilanteista kuudesluokkalaisten terveystarkastuksissa näkyi lapsen ääni.
Asiasanat: terveystarkastukset, terveydenhoitajat, arviointi, kouluterveydenhuolto
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Terveydenhoitotyön suuntautumisvaihtoehto, Terveydenhoitaja (AMK).
Kouluterveydenhuolto on koululaisten oma työterveyshuolto, joka tarkkailee koululaisten terveyttä ja hyvinvointia fyysiseltä, psyykkiseltä ja sosiaaliselta kannalta sekä tarvittaessa puuttuu myös kouluympäristön terveellisyyteen ja turvallisuuteen. Kouluterveydenhoitajan ja koululääkärin muodostamaa kouluterveydenhuollon tiimiä edustaa oppilashuoltoryhmässä usein yksin terveydenhoitaja. Oppilashuoltoryhmä on moniammatillinen tiimi, jossa lapsen etua ajaa terveydenhoitajan ja lääkärin lisäksi koulukuraattori, -psykologi, rehtori ja opettajat. Kaikki tapahtuu yhteistyössä koululaisen ja hänen huoltajiensa kanssa.
Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kouluterveydenhoitajat kuvaavat onnistunutta terveystarkastusta ja miten epäonnistunutta kuudesluokkalaisen terveystarkastusta. Tavoitteena oli löytää tekijöitä, jotka vaikuttivat kouluterveydenhoitajien mielestä onnistumiseen ja epäonnistumiseen. Tutkimus liittyi Lapsen ääni koulussa –hankkeeseen.
Aineisto kerättiin sähköpostitse lomakehaastattelulla satunnaisotannalla erään suomalaisen kunnan kouluterveydenhoitajia talvella 2011. Kymmenelle kouluterveydenhoitajalle esitettiin kaksi avointa pääkysymystä ja kaksi avointa tarkentavaa kysymystä. Terveydenhoitajista viisi vastasi haastattelukysymyksiin. Yhteensä aineistoa oli viisi sivua. Aineisto analysoitiin käyttäen sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että haastatellut kouluterveydenhoitajat kokivat onnistuneensa silloin, kun koululainen tuli mielellään terveystarkastukseen ja kertoi mielellään ja oma-aloitteisesti hyvinvoinnistaan. Onnistumiseen ja epäonnistumiseen vaikuttavista tekijöistä esiin nousivat vuorovaikutus koululaisen kanssa, oma työtapa ja työympäristö. Kouluterveydenhoitajien kuvailemista vastaanottotilanteista kuudesluokkalaisten terveystarkastuksissa näkyi lapsen ääni.
Asiasanat: terveystarkastukset, terveydenhoitajat, arviointi, kouluterveydenhuolto