HEVOSHETKET-VALOKUVAKIRJA : Pedagoginen dokumentointi työvälineenä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Nikola, Riikka (2012)
Nikola, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275364
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Nikola, Riikka. Hevoshetket-valokuvakirja – pedagoginen dokumentointi työvälineenä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Diak Itä, Pieksämäki kevät 2012. (37 s, 3 liitettä) Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on kehityspainotteinen produktio, joka koostuu 15 toimintakerrasta sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja kolmesta sosiaalipedagogisen hevostoiminnan asiakkaalle yksilöllisesti kootusta Hevoshetket-valokuvakirjasta. Valokuvakirjat on koottu käyttäen pedagogisen dokumentoinnin menetelmää.
Ajatus pedagogisen dokumentoinnin käyttämisestä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa sai alkunsa ohjaajan halusta yhdistää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohella sosionomin työhön myös aiempaa, tuotesuunnitteluun liittyvää osaamista. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ohjaajan omia toimintatapoja ja sosiaalipedagogista hevostoimintaa sekä vahvistaa sen vaikutuksia ja auttaa lisäämään menetelmän tunnettavuutta. Opinnäytetyön avulla on haluttu osoittaa pedagogisen dokumentoinnin tarpeellisuus ja lisätä sen avulla asiakkaan palvelusta saamaa hyötyä. Yhteistyökumppanina työssä toimii Retkiratsut-talli Laukaasta.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että valokuvaus soveltuu hyvin pedagogisen dokumentoinnin välineeksi sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Asiakkaat kokivat kirjasta olevan hyötyä erityisesti muistona ja sen avulla lähipiiri voi saada tietoa sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa koetuista asioista. Kirjan avulla saatiin toimintakerroista koottua yhtenäinen kokonaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosionomin (AMK) työssä keskeistä sosiaalipedagogista ajattelutapaa ja siihen liittyviä menetelmiä: sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja pedagogista dokumentointia. Kirja voi lisätä lapsen itseluottamusta ja vahvistaa sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa saatuja kokemuksia.
Asiasanat: Sosiaalipedagogiikka, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, pedagoginen dokumentointi, valokuvaus
Nikola, Riikka. Hevoshetket-valokuvakirja – pedagoginen dokumentointi työvälineenä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Diak Itä, Pieksämäki kevät 2012. (37 s, 3 liitettä) Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma. Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö on kehityspainotteinen produktio, joka koostuu 15 toimintakerrasta sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja kolmesta sosiaalipedagogisen hevostoiminnan asiakkaalle yksilöllisesti kootusta Hevoshetket-valokuvakirjasta. Valokuvakirjat on koottu käyttäen pedagogisen dokumentoinnin menetelmää.
Ajatus pedagogisen dokumentoinnin käyttämisestä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa sai alkunsa ohjaajan halusta yhdistää sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohella sosionomin työhön myös aiempaa, tuotesuunnitteluun liittyvää osaamista. Opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää ohjaajan omia toimintatapoja ja sosiaalipedagogista hevostoimintaa sekä vahvistaa sen vaikutuksia ja auttaa lisäämään menetelmän tunnettavuutta. Opinnäytetyön avulla on haluttu osoittaa pedagogisen dokumentoinnin tarpeellisuus ja lisätä sen avulla asiakkaan palvelusta saamaa hyötyä. Yhteistyökumppanina työssä toimii Retkiratsut-talli Laukaasta.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että valokuvaus soveltuu hyvin pedagogisen dokumentoinnin välineeksi sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Asiakkaat kokivat kirjasta olevan hyötyä erityisesti muistona ja sen avulla lähipiiri voi saada tietoa sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa koetuista asioista. Kirjan avulla saatiin toimintakerroista koottua yhtenäinen kokonaisuus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sosionomin (AMK) työssä keskeistä sosiaalipedagogista ajattelutapaa ja siihen liittyviä menetelmiä: sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja pedagogista dokumentointia. Kirja voi lisätä lapsen itseluottamusta ja vahvistaa sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa saatuja kokemuksia.
Asiasanat: Sosiaalipedagogiikka, sosiaalipedagoginen hevostoiminta, pedagoginen dokumentointi, valokuvaus