Tornion toisen asteen opiskelijoiden asenteet maahanmuuttajia kohtaan
Korhola, Tuomas (2012)
Korhola, Tuomas
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204164530
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on torniolaisten toisen asteen opiskelijoiden asenteet maahanmuuttajia kohtaan. Opinnäytetyöni tarkoituksena on tarkastella, miten torniolaiset opiskelijat suhtautuvat eri maista ja erilaisista etnisistä taustoista tuleviin maahanmuuttajiin. Tarkastelin myös millaisten eri taustatekijöiden he uskovat eniten vaikuttavan asenteisiin maahanmuuttajia kohtaan.
Aineistoa opinnäytetyöhöni hankin laatimalla kyselykaavakkeen, jonka kävin viemässä Tornion yhteislyseon lukioon ja Tornion ammattiopisto Lappiaan toisen vuosikurssin opiskelijoille. Kummassakin oppilaitoksessa kaavakkeen täytti yksi luokka. Käytin opinnäytetyössäni kvantitatiivista eli määrällistä aineiston keruumenetelmää.
Opinnäytetyöni teoriaosuus perustuu pitkälti Karmela Liebkindin ja Magdalena Jaakkolan tutkimuksiin. Teoriaosuudessa tarkastelin ensin ketkä kuuluvat maahanmuuttajiin ja kerroin mistä syistä Suomeen tulee maahanmuuttajia. Lisäksi kerroin maahanmuuttajien kotoutumisesta Suomeen. Opinnäytetyössäni selvitin myös työni toteutuksesta ja käyttämästäni menetelmästä.
Saamani aineiston perusteella kävi selkeästi ilmi, että lukiolaiset suhtautuivat kautta linjan maahanmuuttajiin myönteisemmin ja avarakatseisemmin kuin ammattiopistolaiset. Molemmista oppilaitoksista kyselyyn vastasi enemmän naispuolisia opiskelijoita. Sukupuoli ei selittänyt asenteiden välisiä eroja, vaan oppilaitosten välinen ero tuli melko selvästi esille. Myöskään vastaajien ulkomaanmatkojen mää-rissä ei ollut oppilaitosten välillä suuria eroavaisuuksia, eivätkä ne selittäneet eroja suhtautumisessa maahanmuuttajiin. Jotta olisi saatu enemmän yleistettäviä käsityksiä lukiolaisten ja ammattiopistolaisten välillä, olisi kyselyyn tarvittu enemmän vastaajia.
Opinnäytetyöstäni voivat hyötyä ihmiset, jotka haluavat tehdä monikulttuurista nuorisotyötä ja he, jotka haluavat työskennellä maahanmuuttajien parissa. Maahanmuuttajat voivat mahdollisesti myös kokea opinnäytetyöni varsin mielenkiintoiseksi.
Aineistoa opinnäytetyöhöni hankin laatimalla kyselykaavakkeen, jonka kävin viemässä Tornion yhteislyseon lukioon ja Tornion ammattiopisto Lappiaan toisen vuosikurssin opiskelijoille. Kummassakin oppilaitoksessa kaavakkeen täytti yksi luokka. Käytin opinnäytetyössäni kvantitatiivista eli määrällistä aineiston keruumenetelmää.
Opinnäytetyöni teoriaosuus perustuu pitkälti Karmela Liebkindin ja Magdalena Jaakkolan tutkimuksiin. Teoriaosuudessa tarkastelin ensin ketkä kuuluvat maahanmuuttajiin ja kerroin mistä syistä Suomeen tulee maahanmuuttajia. Lisäksi kerroin maahanmuuttajien kotoutumisesta Suomeen. Opinnäytetyössäni selvitin myös työni toteutuksesta ja käyttämästäni menetelmästä.
Saamani aineiston perusteella kävi selkeästi ilmi, että lukiolaiset suhtautuivat kautta linjan maahanmuuttajiin myönteisemmin ja avarakatseisemmin kuin ammattiopistolaiset. Molemmista oppilaitoksista kyselyyn vastasi enemmän naispuolisia opiskelijoita. Sukupuoli ei selittänyt asenteiden välisiä eroja, vaan oppilaitosten välinen ero tuli melko selvästi esille. Myöskään vastaajien ulkomaanmatkojen mää-rissä ei ollut oppilaitosten välillä suuria eroavaisuuksia, eivätkä ne selittäneet eroja suhtautumisessa maahanmuuttajiin. Jotta olisi saatu enemmän yleistettäviä käsityksiä lukiolaisten ja ammattiopistolaisten välillä, olisi kyselyyn tarvittu enemmän vastaajia.
Opinnäytetyöstäni voivat hyötyä ihmiset, jotka haluavat tehdä monikulttuurista nuorisotyötä ja he, jotka haluavat työskennellä maahanmuuttajien parissa. Maahanmuuttajat voivat mahdollisesti myös kokea opinnäytetyöni varsin mielenkiintoiseksi.