Kansalaisopiston kädentaitojen opetuksen kehittämisen mahdollisuuksia
Ahonen, Pia-Maria (2012)
Ahonen, Pia-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204134395
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda suuntaviivoja erään kansalaisopiston kädentaitojen opetukseen liittyvistä kehittämisen tarpeista sekä koota myös ajatuksia kansalaisopiston toiminnan kehittämiseksi yleisemmällä tasolla. Teoreettisena taustatukena hankkeelle toimivat vapaan sivistystyön piirissä tehdyt aiemmat tutkimukset omaehtoisen opiskelun vaikutuksista opiskelijoiden elämään sekä opiskelumotiiveihin liittyen. Lisäksi teoreettista pohjaa tarjosivat erilaiset näkökulmat kädentaitojen tekemiseen ja niiden opiskeluun.
Kehittämisen tarpeita kartoitettiin avoimin kysymyksin laaditulla kyselylomakkeella, jotka toimitettiin kädentaitoaineita opiskeleville heidän opettajiensa välityksellä. Vastauksia palautettiin noin puolet eli n.100 kappaletta, joiden pohjalta aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi pohdintaa kädentaitojen opetuksen ja kansalaisopiston toiminnan kehittämisen mahdollisuuksista, jotka rakentuivat tiiviisti opiskelijoiden ajatuksiin ja ideoihin. Aineiston tarjoamat suuntaviivat olivat liitettävissä aiempien aiheeseen liittyvien tutkimusten tuloksiin hyvin läheisesti.
Kehittämisen tarpeita kartoitettiin avoimin kysymyksin laaditulla kyselylomakkeella, jotka toimitettiin kädentaitoaineita opiskeleville heidän opettajiensa välityksellä. Vastauksia palautettiin noin puolet eli n.100 kappaletta, joiden pohjalta aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi pohdintaa kädentaitojen opetuksen ja kansalaisopiston toiminnan kehittämisen mahdollisuuksista, jotka rakentuivat tiiviisti opiskelijoiden ajatuksiin ja ideoihin. Aineiston tarjoamat suuntaviivat olivat liitettävissä aiempien aiheeseen liittyvien tutkimusten tuloksiin hyvin läheisesti.