Asiakkaiden kokemuksia Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskuksesta
Koivurinne, Pauli; Hanhikari, Milla (2012)
Koivurinne, Pauli
Hanhikari, Milla
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293908
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskuksesta ja sen toiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena on, että Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskus saa tutkimustuloksista tarvittavaa tietoa toimintansa kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineistona toimi Lahden kuntoutuskeskuksen kursseista kerätty asiakaspalaute. Asiakaspalaute oli kerätty Invalidiiiton Lahden kuntoutuskeskuksen toimesta vuoden 2011 alusta lokakuun loppuun. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysin menetelmää. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskusta ja Invalidiliiton Hyvä kuntoutuskäytäntö -laatusitoumusta. Opinnäytetyössä käsitellään palvelun laatua myös yleisellä tasolla.
Tutkimustulokset osoittavat,että asiakkaiden kokemukset Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskuksen toiminnasta olivat vaihtelevia. Tutkimustulokset perustuivat asiakkaiden kokemuksiin kurssin toteutuksesta ja puitetekijöistä. Kurssin toteutuksessa asiakkaat kokivat henkilöstön toiminnan ammattitaitoiseksi ja palvelualttiiksi. Avustamisen toteutumista arvioidessa asiakkaat olivat tyytyväisiä avustamisen laatuun, mutta kokivat, että avustajia oli liian vähän.Huomattavan suuri osa asiakkaista olisi kaivannut kuntoutuksen sisältöön lisää toiminnallista tekemistä. Asiakkaat arvostivat kuntoutuksen yksilöllisyyttä ja sitä, että he saivat henkilökohtaisia neuvoja työntekijöiltä tai vertaistukea muilta asiakkailta. Etukäteistietoa arvioitaessa asiakkaiden kokemukset jakautuivat kahteen. Osa asiakkaista toivoi yksityiskohtaisempaa tietoa ja osa koki tiedon määrän juuri sopivaksi. Perehdytystä arvioitaessa asiakkaiden kokemukset jakautuivat suhteellisen tasan, perehdytys oli joko riittävää tai liian vähäistä.Kuntoutuskeskuksen ruokapalvelu koettiin erinomaiseksi. Kehitettävää asiakkaat kokivat olleen tiloissa. He toivoivat muun muassa viihtyisämpiä, siistimpiä ja käytännöllisempiä tiloja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineistona toimi Lahden kuntoutuskeskuksen kursseista kerätty asiakaspalaute. Asiakaspalaute oli kerätty Invalidiiiton Lahden kuntoutuskeskuksen toimesta vuoden 2011 alusta lokakuun loppuun. Aineiston analyysissa käytettiin sisällönanalyysin menetelmää. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskusta ja Invalidiliiton Hyvä kuntoutuskäytäntö -laatusitoumusta. Opinnäytetyössä käsitellään palvelun laatua myös yleisellä tasolla.
Tutkimustulokset osoittavat,että asiakkaiden kokemukset Invalidiliiton Lahden kuntoutuskeskuksen toiminnasta olivat vaihtelevia. Tutkimustulokset perustuivat asiakkaiden kokemuksiin kurssin toteutuksesta ja puitetekijöistä. Kurssin toteutuksessa asiakkaat kokivat henkilöstön toiminnan ammattitaitoiseksi ja palvelualttiiksi. Avustamisen toteutumista arvioidessa asiakkaat olivat tyytyväisiä avustamisen laatuun, mutta kokivat, että avustajia oli liian vähän.Huomattavan suuri osa asiakkaista olisi kaivannut kuntoutuksen sisältöön lisää toiminnallista tekemistä. Asiakkaat arvostivat kuntoutuksen yksilöllisyyttä ja sitä, että he saivat henkilökohtaisia neuvoja työntekijöiltä tai vertaistukea muilta asiakkailta. Etukäteistietoa arvioitaessa asiakkaiden kokemukset jakautuivat kahteen. Osa asiakkaista toivoi yksityiskohtaisempaa tietoa ja osa koki tiedon määrän juuri sopivaksi. Perehdytystä arvioitaessa asiakkaiden kokemukset jakautuivat suhteellisen tasan, perehdytys oli joko riittävää tai liian vähäistä.Kuntoutuskeskuksen ruokapalvelu koettiin erinomaiseksi. Kehitettävää asiakkaat kokivat olleen tiloissa. He toivoivat muun muassa viihtyisämpiä, siistimpiä ja käytännöllisempiä tiloja.