Perehdytys myyntilaskutukseen : Case: Metso Paper Oy, Rautpohja
Lampinen, Maria; Lampinen, Maria (2012)
Lampinen, Maria
Lampinen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203193572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Metso Paper Oy, Rautpohjan talousosastolla laskutuksen nykytilaa ja perehdytysmetodeja. Samalla kartoitettiin laskutuksen mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkimus luo pohjaa myöhemmin tehtävälle myyntilaskutuksen perehdytysoppaalle.
Teoriaosassa tutkittiin sähköistä taloushallintoa, myyntilaskuprosessia, arvonlisäverotusta, laskumerkintöjä ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Teoria auttaa ymmärtämään ilmiötä paremmin. Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimus koostui kolmesta teemahaastattelusta sekä havainnoinnista oman laskutustyön ohella. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että laskutuksessa haasteellisinta ovat arvonlisäverokysymykset, koska tavaraa ja palveluita myydään moneen eri maahan. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että arvonlisäverotus on yksi tärkeimmistä asioista laskutuksessa samoin kuin laskumerkinnät ja oikea-aikaisuus.
Tutkimuksen perusteella perehdytykseen kaivataan vähintään muistilistaa asioista, jotka tulisi käydä läpi uuden työntekijän kanssa. Vaikka laskutukseen on olemassa yksittäisiä ohjeita muun muassa toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä, ne eivät riitä kokonaisvaltaiseen perehdytykseen. Myös kattavampi perehdytysopas tulee tarpeeseen.
Tutkimuksen mukaan laskutusta on kehitetty viime vuosina paljon ja sitä kehitetään jatkuvasti lisää. Esimerkiksi sähköisten asiakkaiden määrä lisääntyy, ja toiminnanohjausjärjestelmän avulla pystytään automatisoimaan laskumerkintöjä, jolloin manuaalinen työ vähenee. Mitään suuria kehittämiskohteita ei tutkimuksessa kuitenkaan noussut esille johtuen jatkuvasta kehityksestä viime vuosien aikana.
Kokonaisuutena voidaan todeta, että laskutuksen nykytilanne on hyvä eikä suuria muutoksia tai kehitystä perehdytysoppaan lisäksi tarvita.
Teoriaosassa tutkittiin sähköistä taloushallintoa, myyntilaskuprosessia, arvonlisäverotusta, laskumerkintöjä ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Teoria auttaa ymmärtämään ilmiötä paremmin. Empiirinen tutkimus suoritettiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen. Tutkimus koostui kolmesta teemahaastattelusta sekä havainnoinnista oman laskutustyön ohella. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että laskutuksessa haasteellisinta ovat arvonlisäverokysymykset, koska tavaraa ja palveluita myydään moneen eri maahan. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että arvonlisäverotus on yksi tärkeimmistä asioista laskutuksessa samoin kuin laskumerkinnät ja oikea-aikaisuus.
Tutkimuksen perusteella perehdytykseen kaivataan vähintään muistilistaa asioista, jotka tulisi käydä läpi uuden työntekijän kanssa. Vaikka laskutukseen on olemassa yksittäisiä ohjeita muun muassa toiminnanohjausjärjestelmän käytöstä, ne eivät riitä kokonaisvaltaiseen perehdytykseen. Myös kattavampi perehdytysopas tulee tarpeeseen.
Tutkimuksen mukaan laskutusta on kehitetty viime vuosina paljon ja sitä kehitetään jatkuvasti lisää. Esimerkiksi sähköisten asiakkaiden määrä lisääntyy, ja toiminnanohjausjärjestelmän avulla pystytään automatisoimaan laskumerkintöjä, jolloin manuaalinen työ vähenee. Mitään suuria kehittämiskohteita ei tutkimuksessa kuitenkaan noussut esille johtuen jatkuvasta kehityksestä viime vuosien aikana.
Kokonaisuutena voidaan todeta, että laskutuksen nykytilanne on hyvä eikä suuria muutoksia tai kehitystä perehdytysoppaan lisäksi tarvita.