Ryhmätyö ja kyselevä opetus ostotoimintojen innostavassa opetuksessa
Liedes, Mika (2012)
Liedes, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133358
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa oppimateriaali osto- ja hankinta-toiminnasta sekä testata materiaalin toimivuus käytännössä. Tarve oppimateriaalin te-kemiseen tuli Kokkolan kauppaopiston taholta ja aineisto myös luovutetaan oppilaitok-selle myöhempää mahdollista käyttöä varten. Käsittelin myös lähtötilannetta ennen op-pimateriaalin tekemistä, jossa avasin näkökulmia opiskelijaan, opettajaan, oppilaitokseen, materiaalin sisältöön ja eri opetusmenetelmiin.
Oppimateriaali suunniteltiin ostotoiminnan kurssisisällön mukaisesti ja hanke toteutetiin myynnin ammattitutkinnon opiskelijoiden kanssa yhteistyössä. Oppimateriaali sisältää tuotteiden tilaus- ja vastaanottoprosessin, sähköisten järjestelmien periaatteet, saldot & inventointi osion, vastaanottotarkistuksen & reklamaatiot ja varastoinnin periaatteet. Oppimateriaali toteutettiin Powerpoint-ohjelmalla.
Kehittämishankkeen tavoitteena on löytää vastaukset kysymyksiin:
1. Olenko luonut oppimista edistävää ilmapiiriä?
2. Onko opetukseni ollut innostavaa?
3. Onko ryhmätyö osa oppimista edistävää ilmapiiriä?
4. Onko kyselevä opetus yksi innostavan opettamisen työkaluista?
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi oppimateriaali, joka on helposti muokattavissa. Oppimateriaalia ei liitetä kehittämishankkeen raporttiin, mutta tarvittaessa se on saata-villa tekijältä. Oppimateriaalin toimivuus testattiin arvioimalla omaa opettamista sekä opiskelijoilta saaman palautteen avulla. Itsearvioinnin ja opiskelijoiden vastausten pe-rusteella voidaan päätellä, että opetus oli innostavaa ja pystyin luomaan oppimista edis-tävää ilmapiiriä. Palaute ryhmätöistä oli positiivista ja opiskelijat pitivät niistä. Ryhmätyö on yksi työkalu, kun halutaan parantaa oppimista edistävää ilmapiiriä. Kyselevä opetus sai opiskelijat innostumaan ja palautteen perusteella sitä voi käyttää yhtenä innostavan opettamisen työkaluna.
Oppimateriaali suunniteltiin ostotoiminnan kurssisisällön mukaisesti ja hanke toteutetiin myynnin ammattitutkinnon opiskelijoiden kanssa yhteistyössä. Oppimateriaali sisältää tuotteiden tilaus- ja vastaanottoprosessin, sähköisten järjestelmien periaatteet, saldot & inventointi osion, vastaanottotarkistuksen & reklamaatiot ja varastoinnin periaatteet. Oppimateriaali toteutettiin Powerpoint-ohjelmalla.
Kehittämishankkeen tavoitteena on löytää vastaukset kysymyksiin:
1. Olenko luonut oppimista edistävää ilmapiiriä?
2. Onko opetukseni ollut innostavaa?
3. Onko ryhmätyö osa oppimista edistävää ilmapiiriä?
4. Onko kyselevä opetus yksi innostavan opettamisen työkaluista?
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi oppimateriaali, joka on helposti muokattavissa. Oppimateriaalia ei liitetä kehittämishankkeen raporttiin, mutta tarvittaessa se on saata-villa tekijältä. Oppimateriaalin toimivuus testattiin arvioimalla omaa opettamista sekä opiskelijoilta saaman palautteen avulla. Itsearvioinnin ja opiskelijoiden vastausten pe-rusteella voidaan päätellä, että opetus oli innostavaa ja pystyin luomaan oppimista edis-tävää ilmapiiriä. Palaute ryhmätöistä oli positiivista ja opiskelijat pitivät niistä. Ryhmätyö on yksi työkalu, kun halutaan parantaa oppimista edistävää ilmapiiriä. Kyselevä opetus sai opiskelijat innostumaan ja palautteen perusteella sitä voi käyttää yhtenä innostavan opettamisen työkaluna.